Test Royal Enfield Super Meteor 650 : een echte identiteit
Sinds de eerste Super Meteor 700 in 1956 boven de doopvont werd gehouden, heeft het model goed geboerd voor Royal Enfield. Voor de goede orde, deze was voorzien van een 692 cc twin, die was samengesteld met twee Bullet 350-motoren. Iets recenter verscheen in 2020 de Meteor 350 op basis van het nieuwe J-platform. De huidige Super Meteor maakt gebruik van het 648cc twin-frame dat sinds 2018 veel motorharten heeft gewonnen op de Interceptor en Continental GT. Het nieuwe frame is nog steeds van staal, maar bevat een nieuwe cilinderkopsteun aan de voorzijde om de stijfheid te vergroten. Voor het eerst gebruikt de Indiase fabrikant een 43mm UPSD-vork van Showa met 120mm veerweg. Achteraan steekt een stereovering, met in vijf trappen instelbare veervoorspanning en 101 mm veerweg.
Traditionele lijnen
Esthetisch gezien past de Super Meteor 650 perfect bij het prototype van een cruiser. Lage zithoogte, verlaagde tank, forward controls en een breed en hoog stuur. De SM 650 is uitgerust met ruime CEAT Zoom Cruz banden (100/90 en 150/80) gemonteerd op een 19"-voorwiel en 16"-achterwiel. Het dashboard is eenvoudig maar degelijk. Net als bij de Meteor 350 is aan de linkerzijde een analoge snelheidsmeter geïntegreerd met een LCD-scherm waarop je de belangrijkste informatie kan aflezen - zoals de kilometerteller, de tijd, het brandstofpeil, de gekozen versnelling, of de ECO-stand. Aan de rechterkant vinden we het kleine Royal Enfield Tripper-navigatiescherm dat al aanwezig is op andere modellen van het merk. Deze optie, gemaakt in samenwerking met Google, kan worden verbonden met uw smartphone via Bluetooth om de speciale app van Royal Enfield te gebruiken.
Goed uitgerust
De Super Meteor 650 cruiser is erg toegankelijk: met een zadelhoogte van amper 740 mm past hij de meeste rijders. Het brede, naar achteren gerichte stuur heeft verstelbare koppelings- en remhendels met aluminium afgewerkte bedieningselementen. De hendels hebben een draaischakelaar zoals op andere modellen, en zijn vintage van stijl, maar toch praktisch. De uitrusting omvat een discreet gemonteerde USB-aansluiting, een scharnierende tankdop, een middenbok en een ledkoplamp (een primeur voor het merk). Zoals altijd bij de Indiase fabrikant is de keuze aan kleuren erg ruim en gevarieerd.
Mijn keuze is gemaakt
Het geluid van deze motor is nog steeds erg mooi. Net genoeg om je te realiseren dat je in een Indo-Britse twin rijdt. De bediening verloopt soepel en de 6-versnellingsbak functioneert nog steeds boterzacht. Je merkt meteen dat de staande twin in de eerste versnellingen kwiek reageert. Hoewel we in het zuiden van Frankrijk zijn voor deze test, is het weer niet al te best voor maart. Omdat ik een beetje een koukleum ben, heb ik van bij de start gekozen voor de Tourer-versie en zijn toerwindscherm.
De Super Meteor baant zich moeiteloos een weg door het verkeer in de buitenwijken van de stad Marseille en bewijst dat hij ook in de stad op zijn plaats is. Het gewicht van 241 kg is daarbij amper voelbaar. Tijdens een korte rit over de snelweg kan ik het tempo wat opvoeren en merk ik dat de motor stabiel blijft. Op dit terrein heb ik uiteraard het voordeel van het windscherm, dat geen turbulentie veroorzaakt.
We verlaten nu de snelwegen en bollen naar het Parc National des Calanques. Onze lokale gids verhoogt het tempo. De Indiase banden kwijten zich perfect van hun taak. Er zijn geen tekenen van gripverlies aan de voor- of achterzijde. Het remsysteem bouwt mooi progressief op en de dosering van het rempedaal achter is ideaal, dankzij ByBre (kort voor By Brembo).
In dynamische modus
De kleine bergweggetjes vormen een motorische lokroep waaraan weinig journalisten kunnen weerstaan. We blijven grote kinderen, en ook al is onze test vandaag op een cruiser, zitten we er niet om verlegen om het beest even in ons los te maken. Daarbij testen we de motor veel verder dan het beoogde doelpubliek van dit type motor het zou doen, maar het stelt ons ook in staat om de machine tot z’n limieten te drijven. En in dit spel doet de Super Meteor het vrij goed. De grondspeling blijkt uiteindelijk niet voldoende, maar is nog steeds erg goed voor een cruiser. Afhankelijk van de veerconstante van de achterschokdempers, raak je eerst de middenstandaard of de voorste voetsteunen. Na een laatste sessie van memorabele steekspelen tussen journalisten in het massief van Sainte Baume, zakken we terug af naar Royal Motorcycles in Marseille, de dealer die verantwoordelijk was voor de logistiek op deze testdag. Aarzel niet om erheen te gaan als u in de buurt bent. Het dealership is prachtig en de eigenaren zijn niet alleen bekwaam maar ook erg aardig.
Conclusie
De Royal Enfield Super Meteor 650 is geen cruiserversie van de Interceptor 650, maar een geheel nieuwe machine. Hij heeft een eigen chassis en is uitgerust met een innovatieve UPSD-voorvork. Zijn afwerking en uitrusting zijn ongeëvenaard. Hij is beschikbaar voor rijders met een A2-rijbewijs en heeft vele troeven die beginnende motorrijders of liefhebbers van mooie motoren zullen overtuigen.
De pluspunten
Geslaagd uiterlijk
Kleurenkeuze
Afwerking
Chassis
Motor
Prijskaartje
De minpunten
Schokdempers achteraan (op slechte ondergrond)
Toegankelijkheid van de USB-stekker
De Royal Enfield Super Meteor 650 in enkele cijfers
Motor: staande twin, 4-takt, DOHC, 8 kleppen, gemengde lucht/oliekoeling
Cilinderinhoud: 648 cc
Maximumvermogen: 47 pk (34,6 kW) bij 7.250 t/min
Maximumkoppel: 52,3 Nm bij 5.650 tpm
Koppeling: natte multiplaat
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Frame: stalen buizenframe
Voorvering: 43 mm Showa UPSD-vork, 120 mm veerweg
Achtervering: stereovering, 101 mm veerweg (instelbare veervoorspanning)
Voorremmen: 320 mm schijf, tweezuigerremklauw, ABS
Achterremmen: 300 mm schijf, tweezuigerremklauw, ABS
Zithoogte: 740 mm
Gewicht (rijklaar): 241 kg
Brandstoftank: 15,7 l
Prijs: vanaf € 7.999