Test Yamaha TMAX 560 Tech MAX : lang leve de koning!

11mnd geleden

Het zal niemand verbazen dat de TMAX de meest succesvolle maxiscooter van z’n segment is. Hij ligt voortdurend onder vuur door de concurrentie, maar blijft stevig op de troon zitten, met dank aan zijn overvloedige uitrusting en voorbeeldige afwerking.

Sinds z’n 2022-update, vertegenwoordigt de Tech MAX-versie het allerbeste van Yamaha's 'Max'-familie. De kuip werd opnieuw ontworpen en de vering is verbeterd om dit stadsmonster nog veiliger en comfortabeler te laten rijden. De dubbele ledkoplampen zijn op dieet geweest en bieden een betere verlichting. Deze achtste generatie TMAX kan daarenboven rekenen op elektronische rijhulpjes op elk vlak, van de sensoren allerhande tot connectiviteit met je smartphone via bluetooth, met optioneel zelfs Garmin-navigatie.

Op weg

De TMAX is ontegensprekelijk een imposante scooter. Maar zodra je erop gaat zitten - nadat je je spullen hebt opgeborgen in de enorme en verlichte (!) ruimte onder het zadel - word je de koning van de staande start! Met het hertekende elektrische windscherm op de juiste hoogte en je billen stevig in het brede zadel geplant (met 30 mm verstelbare rugleuning), hoef je het rechter handvat maar een twist te geven om je richting de volgende bocht te katapulteren. Een TMAX met 47 pk kan 180 km/u halen. Maar wat nog belangrijker is: hij gaat er bij de minste draai aan het gas vandoor. Natuurlijk zijn er manieren om rustig en kalm te rijden, zoals elke brave motorrijder, maar waarom zou je dan een TMAX kopen?

Conclusie

Het duurt niet lang voordat je je realiseert dat een TMAX onverwoestbaar zal blijven tot zijn nu al te betreuren verdwijning uit de Yamaha-catalogus. De TMAX is voor Yamaha wat de GS is voor BMW: een hedendaagse legende!

De pluspunten

Motorplezier

Afwerking

Sportiviteit en rijgedrag

Dashboard

 

De minpunten

Opening van het bagagevak

 

De Yamaha TMAX Tech MAX in cijfers

Motor: 562cc, vierkleps, DOHC, vloeistofgekoelde, paralleltwin 4-taktmotor

Vermogen: 47,58 pk (35 kW) bij 7.500 tpm

Koppel: 55,7 Nm bij 5.250 tpm

Transmissie: V-snaar automaat

Frame: dubbel aluminium balkenframe

Voorvering: 41 mm UPSD-vork, veerweg 120 mm

Achtervering: achterbrug en Monocross-systeem, veerweg 117 mm

Voorremmen: dubbele 267 mm schijfremmen + ABS

Achterremmen: enkele 282 mm schijf + ABS

Zadelhoogte: 800 mm

Gewicht (rijklaar): 220 kg

Brandstoftank: 15 liter

Prijs (incl. BTW): €15,799

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in