Test Yamaha Tracer 9 GT+: Verbeterde veiligheid
Het succes van de Tracer 900, die nu door het leven gaat als Tracer 9, was voor Yamaha de aanleiding om te kiezen voor het GT+ uitrustingsniveau om er het beste van zijn elektronische assistentiesystemen aan toe te voegen. Het Tracer 9-gamma bestaat nu uit drie versies: de 'standaard' Tracer 9, de GT en de GT+. Je zou kunnen denken dat de laatste gewoon een GT is met de toevoeging van adaptieve cruisecontrole. Maar we zullen zien dat het verschil tussen de twee versies niet beperkt is tot ACC (Adaptive Cruise Control).
In feite heeft de GT+ veel meer te bieden. Tenminste, dat is wat je merkt als je op deze Yamaha stapt. Allereerst is er het nieuwe 7-inch TFT-scherm. Zonder al te extravagant te zijn, levert het duidelijk de informatie die je mag verwachten van een motor in deze categorie. Dan zijn er de schakelaars, met een joystick aan de linkerkant en een vrij bijzondere bediening. Als je op de motor stapt, merk je ook dat de zithoogte iets is toegenomen. Van 810 - 825 mm naar 820 - 835 mm. De GT+ is voorzien van een comfortzadel met reliëf.
CP3, een andere wereld
Als je eenmaal op weg bent, herontdek je meteen de charme en het succes van de Tracer 9. Een uitstekende rijpositie en een koppelrijke motor die er gewoon om smeekt om op toeren te worden gebracht, zoals alleen de Yamaha CP3 dat kan. Je zou kunnen denken dat deze motor niets meer te bieden heeft dan de GT, maar dat zou natuurlijk te kort door de bocht zijn, want net toen ik Mazuin Sport in Fosses-la-Ville verliet voor de hoofdweg naar Mettet, zette ik de cruisecontrol aan. Ik vergat te vertellen dat ik al even had geoefend met de joystick waarmee de verschillende menu's op het dashboard worden geselecteerd, gewoon om te voelen hoe het werkt. Hetzelfde geldt voor de selectie van de vier beschikbare rijmodi: Sport, Street, Rain en Custom via de bediening aan de rechterkant. De knoppenwinkel is intuïtief, snel en gemakkelijk onder de knie te krijgen.
Beperkingen
Maar laten we teruggaan naar het moment waarop ik de cruisecontrole inschakel. Het bijbehorende symbool verschijnt op het TFT-scherm, gevolgd door vier asymmetrische balken op de plaats van het keuzemenu aan de linkerkant. Dit zijn dezelfde streepjes die ik op de linker stuurhelft aantref, waarmee kun je de afstand instellen waarop de radar van het ACC-systeem rekening houdt met de auto voor me. Vier streepjes voor de langste afstand en één streepje voor de kortste. Ik test de vier mogelijkheden, en kies uiteindelijk voor de kortste afstand. Hier sta ik dus, met ACC geactiveerd die via radar wordt gestuurd en constant de afstand tot de auto voor me meet. In deze situatie past ACC de snelheid van de Yam op natuurlijke wijze aan de omstandigheden aan, terwijl de geselecteerde afstand behouden blijft. Na een tijdje besluit ik de voorligger in te halen en activeer ik de richtingaanwijzer. Wonder boven wonder begint de Tracer uit zichzelf te versnellen. Ik ontdekte nog een ACC-functie die, zodra de richtingaanwijzer wordt geactiveerd, de Yam matig versnelt om het inhaalmanoeuvre in te zetten. Het is briljant, en omgekeerd, als je uiteindelijk besluit om niet in te halen door de richtingaanwijzer uit te schakelen, regelt ACC alles en je snelheid en de afstand tussen jou en de auto voor je zoals voorheen. Als je tijdens de regelfase een bocht inrijdt, neemt ACC onmiddellijk het besluit - durf ik te zeggen - om elke opbouw van snelheid te onderbreken, om je niet te verrassen. In de praktijk werkt ACC eerst op de motor en dan op de remmen. Bovendien beperkt het het schommelen van de ophanging bij dergelijke transfers, door in te werken op de dempingskracht van de elektronische ophanging.
Doordacht
Het elektronisch gestuurde veersysteem KADS (KYB Actimatic Damper System) is ontwikkeld in samenwerking met Kayaba en wordt aangestuurd door de 6-assige IMU via verschillende sensoren. Het systeem past de demping automatisch aan via de hydraulische unit (HU) en de suspension control unit (SCU). Natuurlijk is het ook afgestemd op de geselecteerde rijmodus, waarbij ook tractiecontrole, slidecontrole en de antiwheeliecontrole worden ingeschakeld. Een echt allesomvattend pakket. Ik vergat nog toe te voegen dat de Tracer 9 GT+ ook Garmin-navigatie heeft. Het 7-inch TFT-scherm kan worden omgevormd tot een GPS via de Yamaha MyRide applicatie, van zodra je de Garmin Motorize applicatie op je smartphone hebt gedownload.
Conclusie
Met deze Tracer 9 GT+ heeft Yamaha een belangrijke stap voorwaarts gezet op het gebied van veiligheid. Je kunt rijhulpmiddelen op een motor verdedigen of afkeuren. Maar als het gaat om cruisecontrole, is het systeem dat Yamaha heeft ontwikkeld een van de meest geavanceerde die momenteel op de markt verkrijgbaar is.
Pascal Mouton
De pluspunten
Intuïtieve bediening
Dashboard
Sterk ontwikkelde ACC
De minpunten
Linkerkant van het dashboard is onbruikbaar wanneer ACC is geactiveerd.
Technische gegevens Yamaha Tracer 9 GT+
Motor: vloeistofgekoelde 890cc driecilinder,4-takt, 4-kleppen, 3-cilinder, DOHC
Maximumvermogen: 119 pk (87,5 kW) bij 10.000 tpm
Maximumkoppel: 93,0 Nm bij 7.000 tpm
Koppeling: multiplaat met oliebad en geluiddempend systeem
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: ketting
Hulpmiddelen: vier rijmodi (Sport, Street, Rain, Custom), adaptieve cruisecontrole, tractiecontrole, gekoppelde remmen, hellingshoekgevoelig ABS
Frame: Diamant
Voorvering: KYB KADS UPSD-vork, 41mm, 130mm veerweg, semi-actief, elektronisch instelbaar
Achtervering: dubbele aluminium achterbrug, KYB KADS-schokdemper, 137mm veerweg, semi-actief, elektronisch instelbaar
Remmen voor: 298 mm dubbele schijf, vierzuigerremklauwen, Nissin radiale hoofdremcilinder, ABS
Achterremmen: 267 mm schijf, eenzuigerremklauw, ABS
Gewicht (rijklaar): 223 kg
Brandstoftank: 19 liter
Zithoogte: 820-835 mm
Prijs: € 16.999