10.000.000 Toyota Yaris: een kijkje achter de schermen van de Franse fabriek
De Toyota Yaris, gelanceerd in 1999, is gisteren toegetreden tot de zeer besloten kring van auto's die meer dan 10 miljoen keer zijn geproduceerd. Een kolossaal succes waarin de Franse fabriek van het merk een glansrol heeft gespeeld. In Onnaing, op korte afstand van Valenciennes en de Belgische grens, is bijna de helft van de wereldwijd verkochte Yarissen geproduceerd: sinds 2001 zijn er precies 4,6 miljoen "Made In France". Het was dus logisch dat de Franse vestiging de eer kreeg om dit symbolische model te produceren.
De 10 miljoenste Yaris is een wit model, in de afwerking GR Sport. En de gelukkige eigenaar, die speciaal uit de regio Parijs kwam, was erbij om de auto voor het eerst te zien starten en van de productielijn rijden.
Een belangrijke site
Tegenwoordig deelt de TMMF-fabriek (Toyota Motor Manufacturing France, de officiële naam) de productie van de Yaris met Tsjechië. Zij heeft echter de exclusieve rechten voor de Yaris Cross, die vorig jaar het meest geproduceerde voertuig in Frankrijk werd en 63% van de productie in Valenciennes vertegenwoordigt. Dit is een gevat antwoord op de tegenstanders van het eerste uur, die de vestiging in Valenciennes slechts zagen als een uitstalraam voor de Japanse fabrikant en de levensvatbaarheid van een dergelijke fabriek in twijfel trokken, vooral door de arbeidskosten. 22 jaar later heeft het merk in totaal 1,5 miljard euro geïnvesteerd en alle aanvankelijke doelstellingen overtroffen. Toen de fabriek open ging, was het de bedoeling 150.000 auto's per jaar te produceren en 2.000 banen te creëren. Vandaag worden er jaarlijks 260.000 auto's geproduceerd door 5.000 werknemers van 200 nationaliteiten, waaronder een vijftigtal Belgen. Dagelijks rollen er 1.250 auto's van de band, een indrukwekkend tempo van één auto om de 58 seconden! Nog indrukwekkender: één op de vier in Europa verkochte Toyota's komt uit Frankrijk.
Multimodaliteit
Een van de bijzonderheden van deze fabriek is dat alles ter plaatse gebeurt, vanaf het stansen van de onderdelen. Dit vergt een enorme logistieke organisatie, al was het maar om de 300 ton staal per dag aan te voeren die door de enorme persen gaat om de 87 carrosseriedelen te vormen die ter plaatse worden vervaardigd. Multimodaliteit is dan ook een sleutelelement van deze logistiek: de motoren worden vanuit de Poolse fabriek waar ze worden vervaardigd over zee en over de rivier aangevoerd. Afgewerkte voertuigen die bestemd zijn voor Engeland of Oost-Europa worden per trein geëxporteerd, rechtstreeks via de spoorterminal op het terrein. Desondanks komen er nog steeds 3,1 miljoen onderdelen aan via zo'n 250 vrachtwagens per dag.
Net-zerodoelstelling
Hoewel het (nog?) geen elektrische auto's produceert, bereidt TMMF zich toch voor op decarbonisatie. Sinds 2019 wordt de hele site aangedreven door groene elektriciteit, rechtstreeks geproduceerd via zonnepanelen op het dak of aangekocht bij zijn leveranciers, en koolstofneutraliteit is gepland voor 2030, alvorens in 2040 "nuluitstoot" te bereiken. In twintig jaar tijd heeft de site haar energieverbruik met 59% verminderd! De fabriek is ook meer dan 200 dagen per jaar zelfvoorzienend op het gebied van water dankzij enorme regenwatertanks, en 100% van het geproduceerde afval wordt gerecycleerd.