20 jaar geleden gooide de Cayenne een levenslijn naar Porsche
Het was met afgrijzen dat puristen in 2002 de allereerste Porsche Cayenne zagen verschijnen. Voor het eerst bood de gerenommeerde sportwagenfabrikant geen vierzitscoupé, geen gezinsberline, maar een imposante 4x4 aan. Velen - waaronder ondergetekende - vervloekten het en verwierpen de toekomst van zo'n gedurfde stap. Twintig jaar later moeten we toegeven dat we ons vergist hebben.
De redder
Omdat de mayonaise pakte bij een publiek dat minder van "tradities" hield. De Cayenne werd een onmiddellijk succes, en sloeg zelfs een bres in de wereld van de luxeauto's. Na Bentley, Aston-Martin, Maserati en andere, besloten zelfs Ferrari en Lotus toe te geven aan de commerciële sirenes van de SUV.
Niet dat we de Cayenne daar hartelijk willen voor bedanken, maar we geven hem wel voor een andere reden krediet. Omdat Porsche in het begin van de jaren 2000 financieel op het randje zat. Met de Cayenne, was het een geval van 'maken of kraken'. Dus in zekere zin zou je kunnen zeggen dat zonder het succes van de Cayenne, er misschien geen 911 meer zou zijn.
Dus oké: dank je. Het grappige is dat Ferry Porsche zelf ooit heeft beweerd dat als zijn merk een 4x4 zou ontwikkelen die net zo goed was als zijn sportwagens, het zeker zou werken. Wat een glazen bol had die Ferdinand!