2.500 dollar per stuk bij Rolls-Royce, vergeleken met 160 dollar bij BMW!
Het is waar dat als je een nieuwe Rolls koopt, je waarschijnlijk niet naar dit soort details kijkt. Maar zelfs een Rolls belandt op de tweedehandsmarkt en het is algemeen bekend dat de aankoopprijs slechts een deel is van de kosten van een auto, vooral van een auto uit het topsegment. Dan zijn er nog het onderhoud en de herstellingen. En als je alles via het officiële netwerk van het merk doet, dan prikt het. De eigenaar van deze Wraith Coupe realiseerde zich dat toen hij een prijsopgave van 2.500 dollar kreeg voor een elektrisch onderdeel achter het stuurwiel. Gelukkig weet de bestuurder het een en ander over auto's.
Rolls-Royce hoort bij BMW
Hij wist dat Rolls-Royce al zo'n twintig jaar eigendom is van BMW en dat verschillende Britse modellen gebruikmaken van de mechanische basis en onderdelen van de 7 Reeks en 6 Reeks uit dezelfde jaren. Hij hoefde dus niet lang te Googlen om erachter te komen dat het onderdeel van 2.500 dollar in zijn Rolls bijna exact hetzelfde was als dat achter het stuur van een BMW 6-serie, dat voor 160 dollar kan worden vervangen. De keuze is snel gemaakt. Je moet natuurlijk wel een beetje handig zijn. En in eerste instantie ben je misschien huiverig voor het idee om een auto van deze waarde uit elkaar te halen. Maar uiteindelijk bewijst dit dat er achter het extreme raffinement van de presentatie soms vrij basale technische onderdelen schuilgaan. In dezelfde geest zullen Bentley- en Lamborghini-eigenaars zeker Audi- en VW-onderdelen vinden die bij hun auto passen, en hetzelfde geldt voor Stellantis-onderdelen die op Maserati's kunnen worden gemonteerd. Zo is de auto-industrie vandaag de dag.