50 jaar Porsche 911 Carrera RS 2.7

2j geleden

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 heeft vele bijnamen, maar de bekendste is ongetwijfeld "Ducktail". In 1972 startte Porsche de trend voor achtervleugels op productieauto's.

Oorspronkelijk plande Porsche 500 exemplaren van de 911 Carrera RS 2.7 te bouwen om te voldoen aan de reglementen van Groep 4, de speciale GT-categorie. Op 5 oktober 1972 werd het nieuwe model gepresenteerd op het Autosalon van Parijs in Porte de Versailles en tegen eind november waren alle 500 eenheden verkocht.

Het merk was verrast door het succes van de auto, en slaagde erin de verkoopcijfers tegen juli 1973 te verdrievoudigen. In totaal werden 1.580 eenheden gebouwd, en zodra het duizendste exemplaar was verkocht, kreeg de 911 Carrera RS 2.7 naast zijn homologatie voor Groep 4 er ook eentje voor Groep 3. Het optionele M471-uitrustingspakket bracht Porsche ertoe 200 lichte "Sport"-versies van de auto te bouwen, ook bekend als "Lightweight". Daarnaast assembleerde de fabrikant 55 exemplaren van de raceversie, 17 basisvoertuigen voor homologatie, en 1.308 Touring-versies (M472).

0 tot 100 km/u in 5,8 seconden

De nieuwe 2,7 liter-boxermotor, ontwikkeld door Hans Mezger en Valentin Schäffer, ontwikkelde 210 pk bij 6.300 tpm en 255 Nm bij 5.100 tpm. Om het dagelijkse gebruik van de auto te vrijwaren, bleven de compressieverhouding, kleptiming en -diameter identiek aan de specificaties van de 2,4 liter-motor. In de sportieve versie zorgde het vermogen ervoor dat de auto in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereerde, waarmee de 911 Carrera RS 2.7 de eerste productieauto werd die de grens van 6 seconden doorbrak. De topsnelheid bedroeg meer dan 245 km/u.

Minder lift

Het leidmotief voor het koetswerk was gewichtsvermindering. Dun plaatwerk, dunne ruiten, plastic onderdelen en het weglaten van geluidsisolatie zorgden ervoor dat het totale gewicht van de raceauto's onder de 900 kilo bleef die vereist was om voor het nieuwe model gehomologeerd te worden. Tegelijkertijd werd de aerodynamica verbeterd. Het doel was de lift op de voor- en achteras bij hoge snelheden tot een minimum te beperken voor een neutraler weggedrag. De ingenieurs Hermann Burst en Tilman Brodbeck ontwikkelden daarom samen met de stylist Rolf Wiener voor het eerst een achterspoiler, die ze in de windtunnel en op testbanen testten. Hun doel was het oorspronkelijke karakter van de 911 te behouden en tegelijkertijd de aerodynamische eigenschappen te verbeteren.

Een icoon

Net als de voorspoiler die een jaar eerder werd ontwikkeld, was de achterspoiler oorspronkelijk ontworpen als aftermarketkit voor 911-klanten. Maar het liep anders: de 911 Carrera RS 2.7 werd vanaf het begin standaard uitgerust met de combinatie van een voor- en achterspoiler.

Het model veroorzaakte al snel een wereldwijde rage naar spoilers. "Op dat moment dacht ik dat de spoiler gewoon een oplossing was voor een technisch probleem. Het duurde lang voordat ik me realiseerde dat we een icoon hadden gecreëerd," herinnert mede-uitvinder Hermann Burst zich.

Vanaf 20 september 2022 presenteert het Porsche Museum een speciale tentoonstelling die gewijd is aan de vijftigste verjaardag van de 911 Carrera RS 2.7.

Lees onze recensie in het volgende Auto Trends Classics-magazine. Releasedatum: vrijdag 3 juni.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in