Alma Sprint, de restomod van de dag
Vaak is een restomod geïnspireerd op een model dat een beklijvende indruk op mensen heeft achtergelaten en die we in het heden willen doen herleven. Dat is bijvoorbeeld het geval met de HWA Evo. Je moet al een echte autoliefhebber zijn om de inspiratiebron te identificeren, want het gaat om een prototype-rallyauto die nooit het productiestadium bereikte. In dit geval had Autodelta, de voormalige sporttak van Alfa Romeo, een Alfa Sprint-prototype ontwikkeld voor Groep B, uitgerust met de legendarische Busso V6 in het midden. De bodykit was ontworpen door Zagato. Zoals we al zeiden: behoorlijk vooruitstrevend.
Licht
Mecanica Alma, de Portugese specialist in vintage Alfa Romeo's, wilde dit unieke prototype nabootsen met dit resultaat. De bodykit, met perfect geproportioneerde spatbordverbreders en velgen in Alfa-stijl, zijn nog steeds van de partij. Mechanisch wordt het niet zo extreem als bij het prototype. Onder de motorkap vinden we een viercilinder-boxermotor van Alfa-origine, opgeboord tot 1.800 cc en opgevoerd tot 160 pk door het gebruik van nieuwe carburatoren, gesmede zuigers, nieuwe cilinderkoppen, enz. Het vermogen wordt via een manuele vijfbak naar de vooras gestuurd, die is uitgerust met een zelfblokkerend sperdifferentieel. Natuurlijk is het interieur met de grootste zorg bijgewerkt, maar de styling blijft trouw aan zijn oorsprong en het geheel weegt slechts 880 kilo. In één woord: subliem. Maar goedkoop is het niet, want de ombouw kost ongeveer 50.000 euro, exclusief de donorauto. Alma is van plan om slechts twintig exemplaren van deze prachtige restomod te produceren.