Amnesty International hekelt EV-fabrikanten
In oktober bracht Amnesty het rapport “Recharge for Rights” uit, waarin het respect voor mensenrechten bij de productie van elektrische voertuigen onder de loep wordt genomen. Het rapport bevestigt wat de afgelopen jaren al vaak in de media naar voren kwam: vooral bij de winning van grondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt, nodig voor motoren en batterijen, worden mensenrechten vaak geschonden. Amnesty benadrukt dat dit vooral geldt voor kobaltmijnen, waar in de Democratische Republiek Congo – goed voor 25% van de wereldwijde kobaltproductie – mijnwerkers vaak kinderen zijn.
11/90
Dit verklaart waarom BYD, de grootste fabrikant van elektrische voertuigen ter wereld, in het rapport op de laatste plaats eindigde met een magere score van 11 op 90. BYD weigerde simpelweg aan te geven waar zijn kobalt vandaan komt. Mitsubishi en Hyundai scoorden nauwelijks beter, met respectievelijk 13 en 21 punten. Mercedes (51/90) en Tesla (49/90) waren de meest transparante merken wat betreft hun toeleveringsketen, maar volgens Amnesty is ook dat geen reden tot trots. De organisatie stelt dat een score van minstens 68/90 nodig is om als echt betrokken bij mensenrechten te worden beschouwd. Amnesty, die bekendstaat om haar onpartijdige houding ten opzichte van het milieu en fossiele brandstoffen, roept fabrikanten op om meer verantwoordelijkheid te nemen. Ze juicht initiatieven zoals die van de EU toe, waar subsidies voor elektrische voertuigen binnenkort afhankelijk worden van de traceerbaarheid van batterijen.