Astara, de Belgische specialist in autodistributie, koestert grote Europese ambities
Afgelopen januari kondigde Alcomotive, de importeur van Hyundai, Suzuki, SsangYong, MG, Isuzu en Maxus in België, aan dat het zijn naam veranderde in Astara. Deze verandering komt er na de integratie van de automobielactiviteiten in de Spaanse Bergé-groep in 2020. Een alliantie die het voormalige Alcomotive in staat heeft gesteld naar een hoger niveau door te stoten: Astara heeft 30 automerken, verdeeld in 17 landen op 3 continenten. Vorig jaar vertegenwoordigde dit 200.000 verkochte voertuigen voor een omzet van 4 miljard euro.
Astara West-Europa
De Belg Olivier Sermeus staat aan het hoofd van Astara Western Europe, dat actief is via 717 verkooppunten in zes landen (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Polen). De doelstelling voor 2022 is 30.000 verkopen, alvorens geleidelijk te stijgen tot 40.000 verkopen in 2024 en 50.000 in 2025.
Om in deze operatie te slagen, baseert Astara zich op een evolutie van de markten waarbij de door particuliere en professionele klanten gevraagde connectiviteit wordt geïntegreerd. Daartoe worden platforms voor nieuwe mobiliteitsdiensten opgezet: Astara Store, Astara Connect, Astara Move en Astara Intelligence.