BMW XM Mystique Allure, ontworpen door Naomi
Het is een beetje vroeg voor de bewering dat BMW een nieuwe trend heeft aangeboord, maar onthou vooral dat het Beierse merk in 1975 het idee van de Art Cars lanceerde. Sindsdien hebben twintig wereldberoemde kunstenaars BMW-modellen omgetoverd tot unieke objecten en Art Cars zijn nu een traditie die vlotjes wordt geïmiteerd. Zijn we getuige van de geboorte van een nieuw, soortgelijk creatief spinsel?
Fluweel
We zullen zien wie leeft en wie sterft, maar deze XM Mystique Allure is zeker interessant. Het was een gewaagde zet om een vrij grote SUV te nemen en de bovenkant van de carrosserie te bekleden met paars fluweel, dat ook het hele passagierscompartiment van vloer tot plafond bedekt. Het onderste deel van de carrosserie was bedekt met ‘lovertjes’ (of ‘glitter’ voor niet-ingewijden) variërend van paars tot ultramarijn. Ons advies is om de auto koud te wassen, anders eindig je met een Smart. Alle gekheid op een stokje, het is heel goed denkbaar dat deze creatieve verkenning de eerste is in een nieuwe reeks. En waarom ook niet? Ter herinnering: dit was slechts een deel van het marketingplan om het Cannes Film Festival aan BMW te binden, want de fabrikant leverde ook 200 voertuigen om sterren en gasten rond te rijden.