BMW en Toyota bundelen hun krachten op het gebied van waterstof
BMW en Toyota zijn “langdurige vrienden”. Hun vriendschap gaat terug tot 2011. De eerste manifestatie daarvan was een Duitse dieselmotor onder de motorkap van de Toyota Verso MPV in 2013. Meer recentelijk zijn daar de huidige BMW Z4 en Toyota Supra uit voortgekomen, die een platform en een zescilindermotor delen. De twee merken hebben nu een nieuwe nauwe samenwerking geformaliseerd, dit keer met betrekking tot waterstof- en brandstofceltechnologie. In hun gezamenlijke persbericht zeggen de twee partijen verheugd te zijn in elkaar een partner te hebben gevonden die de overtuiging deelt dat de toekomst van CO2-vrije mobiliteit niet alleen bij EV's ligt.
Wat betekent dit in de praktijk?
In de praktijk zullen de twee merken hun middelen en kennis bundelen om toekomstige brandstofcellen te ontwikkelen. De resultaten van deze ontwikkelingen zullen te zien zijn in een toekomstige Toyota Mirai, of iets dergelijks, maar ook in het allereerste commerciële voorstel voor een BMW op waterstof. Aangezien BMW momenteel een testvloot van brandstofcelaangedreven iX5's op de weg heeft, kunnen we ervan uitgaan dat dit eerste model, dat is aangekondigd voor 2028, de volgende generatie van de X5 zal zijn. Tot slot, omdat een auto van dit type nutteloos is als je hem niet kunt vullen, zijn Toyota en BMW ook van plan om, met de hulp van partners, te investeren in de ontwikkeling van een groen waterstofdistributienetwerk.
Acculiefhebbers zullen blijven zeggen dat waterstof een aberratie is. Maar wij zijn geneigd te geloven dat als twee bedrijven van dit kaliber, die niet de gewoonte hebben om zichzelf in de voet te schieten, dit als een echte oplossing zien, het geen slag in het water is.