België heeft een van de jongste wagenparken van Europa
Deze cijfers komen uit een studie van Confused.com dat de data van Eurostat gebruikte om een Europese ranglijst op te stellen van de markten met het hoogste aandeel nieuwe auto's (minder dan 2 jaar oud) per inwoner. Met 90,4 nieuwe auto's per 1.000 inwoners komt Luxemburg op de eerste plaats, vóór Liechtenstein, dat al op een zeer lage 52,47 eindigt. België staat op de vierde plaats met 47,51 nieuwe auto's per duizend inwoners, net achter Litouwen met zijn verbazingwekkende score van 51,32.
Deze cijfers variëren uiteraard sterk naargelang de bevolking en de markt van het land. Een van de redenen voor de goede positie van Litouwen is de geringe bevolkingsomvang (2,8 miljoen inwoners) naast de zeer geringe omvang van de markt voor nieuwe auto's, met slechts 31.371 geregistreerde auto's in 2021.
In brutocijfers vertegenwoordigen auto's van minder dan 2 jaar oud slechts 1,93% van de Litouwse markt. In België loopt dit cijfer op tot 22,69%, het op twee na hoogste in Europa, net na Denemarken (22,82%) en Luxemburg (24,50%).
Deze goede cijfers zijn uiteraard te danken aan het systeem van bedrijfsauto's, dat geliefd is bij werknemers en bedrijven en dat goed is voor ongeveer de helft van alle registraties, waardoor de gemiddelde leeftijd van de voertuigen daalt. In Frankrijk en Duitsland, waar de markt niet door deze praktijk wordt "verstoord", ligt het aandeel van nieuwe auto's in het wagenpark rond 13%, d.w.z. respectievelijk 30,29 en 39,4 voertuigen van minder dan twee jaar oud per duizend inwoners.