België is de stad Londen 785.000 euro schuldig voor het niet naleven van de congestieheffing
We moeten erop wijzen dat het niet de landen zijn die we citeren die deze schulden rechtstreeks opstapelen, maar hun ambassades in Londen. Hier zijn enkele verklaringen voor. Sinds 2003, als onderdeel van een beleid om vervuiling tegen te gaan en de mobiliteit te verbeteren, moet iedereen die zijn voertuig in het centrum van Londen wil gebruiken de Congestion Charge betalen, een soort stadstol van 17 euro per dag, waarvoor er kortingen en vrijstellingen zijn. En hier wordt het lastig, want veel van de 162 ambassades en corps diplomatiques in Londen denken dat ze onder de vrijstellingsregels vallen.
Belasting of geen belasting
Het debat draait om de aard van deze Congestion Charge. Voor de 162 ambassades, waarvan de Londense overheid net een "lijst van schaamte" heeft gepubliceerd, is het een belasting, terwijl diplomatieke missies zijn vrijgesteld onder internationale wetgeving. Volgens Transport of London (ToL) is het een tol voor een dienst, die voor iedereen geldt. In meer dan twintig jaar hebben ambassades in totaal 167 miljoen euro aan onbetaalde rekeningen verzameld, met de VS (17 miljoen), Japan (11,7 miljoen) en India (10 miljoen) op kop. ToL is duidelijk niet van plan het hierbij te laten en heeft aangekondigd de zaak aanhangig te maken bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag.