Bevestiging van de terugval van elektrische voertuigen in Europa

De ACEA heeft zojuist de volledige verkoopcijfers van auto’s in de EU over het afgelopen jaar gepubliceerd. Over het algemeen staat de markt er niet zo slecht voor als men wil doen geloven, want met ongeveer 10,632 miljoen nieuw geleverde auto’s is de markt stabiel en zelfs gegroeid met 0,8%. Als we in detail kijken, zien we dat Europeanen zich afkeren van alles wat een stekker nodig heeft: plug-in hybriden dalen met 6,8% (naar een marktaandeel van 7,1%), terwijl volledig elektrische voertuigen 5,6% minder verkopen en daarmee van 15% naar 13,6% marktaandeel zakken. Dit ligt ver onder de 20% die Brussel als doel had gesteld, wat autofabrikanten in staat zou stellen te voldoen aan de Europese normen.
Hybrides zijn in trek
De resultaten tonen ook een daling van benzineauto’s (-4,8%) en dieselauto’s (-11,4%). Uiteindelijk verliest iedereen, behalve hybriden, die een verkoopgroei van 20,9% laten zien. Maar hier is een belangrijke nuance nodig. In haar classificatie maakt de ACEA geen onderscheid tussen full hybrids, oftewel de klassieke hybrides « à la Toyota », en mild hybrids. Deze laatste zijn in feite benzine- of dieselmodellen, gedeeltelijk ondersteund door een elektrisch systeem van 12, 24 of 48 V, eventueel voorzien van een motor van ongeveer 20 pk. Deze zachte hybridisaties komen voor bij merken van Dacia tot Bentley, en het wordt steeds zeldzamer dat een « klassieke » motor niet wordt vergezeld van dit type hybridisatie. Conclusie? Hybrides nemen statistisch gezien toe, maar in de praktijk kopen de meeste Europeanen nog steeds een klassieke motor: benzine- en hybrideauto’s samen vertegenwoordigen meer dan 64% van het marktaandeel. Het publiek heeft gesproken!