Carlos Tavares is opgestapt!
Tavares stond bekend om zijn almacht, maar raakte de laatste maanden steeds meer in opspraak. Hij kreeg kritiek van alle kanten, onder meer van de machtige Amerikaanse vakbonden en Italiaanse arbeiders. In beide regio’s—waar de groep merken zoals Jeep en Chrysler in de VS en Fiat en Maserati in Italië produceert—zijn de productiefaciliteiten in zwaar weer, met zorgen over mogelijke fabriekssluitingen. Bovendien zullen de financiële resultaten voor 2024 flink achterblijven bij de recordcijfers van 2023, die meer te danken waren aan streng kostenbesparingsbeleid dan aan sterke verkoopcijfers. Deze ‘kortetermijnvisie’ van Tavares lijkt hem uiteindelijk vijanden te hebben gemaakt binnen de top van Stellantis.
Geen CEO
Zondagavond, na een vergadering van de Raad van Bestuur, maakte Stellantis via een persbericht bekend dat Carlos Tavares per direct zijn ontslag heeft ingediend. Hoewel zijn vertrek gepland stond tegen het einde van zijn contract in 2026, bleek de spanning te groot om zolang te wachten. De zoektocht naar een nieuwe CEO is inmiddels gestart en zal naar verwachting in de eerste helft van 2025 worden afgerond. Tot die tijd neemt voorzitter John Elkann, lid van de Agnelli-dynastie, de leiding als interim-CEO op zich.
Het was duidelijk tijd voor verandering aan de top van Stellantis. De afgelopen maanden heeft Tavares zich meermaals tegenstrijdig uitgelaten, zoals over het einde van verbrandingsmotoren in 2035, waar hij zowel voor- als tegenstander van leek te zijn. Toch mogen we zijn prestaties niet vergeten. Hij transformeerde Opel van een verlieslatend merk onder GM naar een winstgevende speler binnen PSA en gaf ook Peugeot en Citroën nieuw elan. Of je nu fan van hem bent of niet, Tavares blijft een invloedrijke figuur in de autowereld, die nu afscheid neemt van het toneel.