"China Tax": het geruzie van de experts begint

5mnd geleden | Laurent Zilli

Terwijl we wachten op de eerste officiële aankondiging van de Europese belasting op auto's die uit China worden geïmporteerd, duiken er al tegenstrijdige analyses op van de gevolgen. Wie heeft er gelijk?

Europa heeft besloten om de publicatie van een eerste rapport over dit onderwerp uit te stellen tot na de Europese verkiezingen, om de stemming niet te beïnvloeden. We wachten dus nog steeds af of Chinese auto's getroffen zullen worden door een importheffing, en tegen welk tarief. De "experts" hebben niet lang gewacht om hun zegje te doen. Aan de ene kant beweren verschillende analisten en de investeringsbank UBS dat de sterkste Chinese merken, zoals BYD, zulke hoge winstmarges hebben dat ze een Europese belasting tot 30% zouden kunnen absorberen zonder enige impact op de verkoopprijs. Dezelfde experts schatten dat Chinese fabrikanten pas last zouden krijgen bij een belasting van 50%. Gezien het feit dat de VS een belasting van 100% heeft ingevoerd, lijkt deze bewering steek te houden. Maar niet iedereen is het daarmee eens.

4 miljard tekort

Aan de andere kant schatten onderzoekers van het Kiel Instituut (Duitsland) dat een belasting van 20% genoeg zou zijn om een echte impact te hebben op de Chinese autoverkoop in Europa, wat voor China een tekort van zo'n 4 miljard dollar per jaar zou betekenen. Genoeg om China aan te zetten tot vergelding met eigen belastingen? Misschien, maar waarschijnlijk vooral op auto's met "grote verbrandingsmotoren". Het gaat dus vooral om Europese topfabrikanten en rijke Chinese klanten, die het niet erg vinden om extra belasting te betalen op een luxeproduct.

Wie heeft er gelijk en wie niet? Het eerste antwoord volgt na de verkiezingen, wanneer Europa zijn kaarten heeft geschud.

Tags: Insoliet
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in