D'Ieteren lanceert op afstand bestuurde auto's!
Stadsbewoners kennen Poppy al, de deelauto's die de Groep D'Ieteren in grote agglomeraties ter beschikking stelt van het publiek. Binnenkort maken we kennis met Ush, een nieuwe mobiliteitsdienst die ook door D'Ieteren wordt aangeboden en gebaseerd is op de technologie van het Duitse bedrijf Vay. Kort gezegd, deze technologie maakt het mogelijk om auto's op afstand te besturen, zoals een drone. Er is dus altijd een mens bij betrokken, klaar om te reageren op omstandigheden, wat autonome auto's niet altijd voor elkaar krijgen. Maar wat is eigenlijk het nut?
Thuis
Het uitrusten van de 2.300 Poppy auto's met deze technologie zou in een heleboel behoeften kunnen voorzien. D'Ieteren merkt bijvoorbeeld op dat deelauto's vaak hetzelfde "eenrichtingsverkeer" volgen. Door ze op afstand te besturen, kunnen ze worden teruggebracht naar waar gebruikers ze nodig hebben. Een andere mogelijkheid is het corrigeren van een auto die slecht is geparkeerd door een onbeschaafde of overhaaste gebruiker. Een andere mogelijkheid is om een Poppy-auto met afstandsbediening naar het huis te rijden van de persoon die hem gereserveerd heeft. Kortom, de mogelijkheden zijn legio, en een uitstekend argument is dat telerijden het mogelijk maakt om het gebruik van deelauto's te vergroten, zonder dat er meer op straat terechtkomen. D'Ieteren wijst erop dat het wettelijke kader voor het gebruik van de technologie al is goedgekeurd en dat het voor het einde van het jaar in het land wordt uitgerold. Kortom, als je binnenkort een volledig lege Poppy voorbij ziet rijden, hoef je geen Ghostbusters te bellen: alles is normaal!