DS wil meer DS, minder SUV
DS Automobiles werd ruim tien jaar geleden als zelfstandig merk gelanceerd, maar lijkt nog steeds te zoeken naar een identiteit die volledig aanslaat bij het publiek. In de beginjaren verwierpen de beleidsmakers resoluut het idee om in te spelen op retrodesign, omdat dat “te makkelijk” zou zijn en het risico op een creatieve impasse met zich mee zou brengen. Nu lijkt die visie echter te zijn bijgesteld. Thierry Métroz, sinds de oprichting designdirecteur van DS, bevestigde dat zijn teams werken aan “een sterkere band met ons verleden” en een ontwerp dat duidelijk verwijst naar de originele DS, maar tegelijkertijd geschikt is voor verschillende autotypes - op één na.
Genoeg SUV's
Dit is waarschijnlijk de meest 'schokkende' uitspraak in de huidige context: Métroz lijkt aan te geven dat de populairste carrosseriestijl sinds (te?) lange tijd wel eens uit de DS-catalogus zou kunnen verdwijnen. “Er zijn meer dan genoeg SUV's in onze groep, en ik denk niet dat de SUV de beste uitdrukking is van Franse luxe”. Een generalistisch merk dat SUV's de rug toekeert, in een tijd waarin Ferrari is gezwicht voor de mode en McLaren op het punt staat dat te doen, zou een primeur zijn, en op zijn zachtst gezegd een gewaagde stelling. “We willen de Louis Vuitton van de auto zijn”, zei Métroz. Dat is alles wat we ze toewensen. Hoe dan ook, volgens Top Gear zou het eerste resultaat van deze herinterpretatie van de DS in 2025 onthuld kunnen worden, op de Rétromobile Show, ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Citroëns meest iconische auto.