De "Chinese belasting" verdeelt de EU-landen.
Vanaf vandaag, 4 juli, treedt de heffing op de invoer van Chinese elektrische auto's in werking, waardoor er tussen de 17 en 38% wordt toegevoegd aan de reeds bestaande 10% op alle invoer in de Europese Unie. Ter herinnering: deze heffing is voorlopig omdat Europa nog niet het definitieve rapport heeft uitgebracht over de verschillende manieren waarop China zijn auto-industrie ondersteunt (leningen met lage rente, subsidies, verkoop van land tegen belachelijke prijzen, toegang tot grondstoffen, enz.). Europa en China moeten daarnaast onderhandelen over een acceptabele uitweg uit de crisis, en de lidstaten zullen in oktober stemmen om te bepalen of deze heffingen voor meerdere jaren permanent zullen worden opgelegd.
De "Ja" tegen de "Nee"
Voor de belasting aangenomen wordt, is de steun van ten minste 15 landen nodig die 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen. Duitsland heeft echter al verklaard dat het tegen deze belasting is, en wel hierom: het vreest dat de Chinese reactie zijn eigen auto-industrie ernstig zal treffen, die 30% van zijn verkoop in China realiseert. Eén van de aangekondigde tegenmaatregelen is namelijk een heffing op luxeauto's. Aan de andere kant zijn Frankrijk, Spanje en Italië zeer duidelijk: zij steunen de belasting! En alleen deze drie landen vertegenwoordigen al 40% van de Europese bevolking. In de andere landen is men nog aan het wikken en wegen. Wordt vervolgd...