De EU heeft tegen 2030 acht keer zoveel oplaadpunten per jaar nodig
Een nieuw rapport van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) laat zien dat er een groeiende kloof is tussen het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto's dat momenteel in de EU beschikbaar is en wat er nodig is om de doelen voor CO2-emissiereductie te halen. Tussen 2017 en 2023 groeide de verkoop van elektrische auto's in de EU drie keer sneller dan de installatie van oplaadpunten, volgens het ACEA-rapport. Om deze kloof te dichten, schat de industrie dat de EU het aantal oplaadpunten tot 2030 moet verachtvoudigen per jaar.
Onvoldoende laadinfrastructuur
ACEA-directeur Sigrid de Vries benadrukt het cruciale belang van een wijdverspreide invoering van elektrische auto's in de hele EU om de ambitieuze CO2-emissiedoelstellingen te halen. Ze waarschuwt voor het risico van een groeiende kloof tussen het aanbod van oplaadpunten en de groeiende vraag naar elektrische voertuigen.
Vorig jaar zijn er iets meer dan 150.000 openbare oplaadpunten geïnstalleerd. Deze nieuwe oplaadpunten brengen het totale aantal oplaadpunten in de EU op 630.000. Maar om de doelstelling van de Europese Commissie van 3,5 miljoen oplaadpunten in 2030 te halen, zouden er elk jaar ongeveer 410.000 openbare oplaadpunten moeten worden geïnstalleerd. ACEA schat zelfs dat er in 2030 8,8 miljoen oplaadpunten nodig zullen zijn, wat zou betekenen dat er 1,2 miljoen oplaadpunten per jaar moeten worden geïnstalleerd. Dit is bijna acht keer zoveel als de huidige installatiegraad.
Oproep tot actie
Toegang tot openbare oplaadinfrastructuur wordt gezien als een essentieel onderdeel van de transitie als overheden schonere mobiliteit willen realiseren. ACEA roept op tot meer en dringende investeringen in publieke oplaadinfrastructuur om het huidige tekort te overbruggen en bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van de EU.