De Porsche Taycan als buffer voor het elektriciteitsnet
In de toekomst kunnen elektrische auto's die stilstaan hun energie terugleveren aan het openbare elektriciteitsnet en als elektriciteitscentrale fungeren. Op die manier kunnen ze helpen om zogenaamde balanceringsenergie te leveren: elektriciteit die schommelingen op het net compenseert.
Een realistische proeftest van Porsche, netbeheerder TransnetBW en adviesbureau Intelligent Energy System Services (IE2S) heeft aangetoond dat deze elektrische compensatie-energie kan worden opgeslagen in de hoogspanningsbatterijen van een intelligent wagenpark van elektrische auto's. Vijf Taycans werden daarvoor aangesloten op het elektriciteitsnet via de Porsche Home Energy Manager (HEM). Er werd in labo’s maar ook in normale woningen getest.
Acceptatie van e-mobiliteit
"De laadtechnologie van de Porsche Taycan en onze Home Energy Manager en Mobile Charge- producten hebben veel potentieel voor de toekomst: deze piloottest bewijst dat. De balanceringsmarkt voor energie is niet het enige waarvoor een dergelijk poolingsysteem kan worden gebruikt," aldus Lutz Meschke, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. "Geavanceerde oplossingen voor groen opladen en andere voertuig-naar-net-toepassingen zijn ook denkbaar. Maar dat is nog niet alles: als elektrische voertuigen in de toekomst elektrische energie terugleveren aan het net, bijvoorbeeld met een eigen fotovoltaïsch systeem dat bijdraagt aan de uitbreiding van regeneratieve energie, zal dit de acceptatie van e-mobiliteit verder vergroten." En dan te bedenken dat kort geleden nog de angst voor het zwakke rijbereik regeerde...