De Puretech-motor opnieuw teruggeroepen

1mnd geleden Quentin Pannaud

Na het probleem met de distributieriem is de 1.2L Puretech-motor van Stellantis opnieuw het onderwerp van een terugroepactie, deze keer vanwege een koelmondstuk dat brand kan veroorzaken.

De problemen blijven zich opstapelen voor de 1.2L Puretech-motor van Stellantis. Deze driecilinder benzinemotor ligt al jaren onder vuur vanwege de distributieriem die in olie baadt: deze kan na verloop van tijd verslechteren of zelfs breken na intensief gebruik, wat heeft geleid tot talrijke gevallen van volledige motorbreuk. Meerdere modellen van Citroën, Peugeot, DS en Opel worden getroffen, zonder dat er precieze cijfers zijn vrijgegeven, maar het probleem zou potentieel honderdduizenden auto's kunnen treffen. Terwijl de 1.5L BlueHDi dieselmotor ook te kampen heeft met betrouwbaarheidsproblemen en Citroën- en DS-modellen onlangs zijn teruggeroepen vanwege defecte Takata-airbags, organiseert Stellantis nu een nieuwe terugroepactie voor de 1.2L Puretech-motor.

Een defect koelmondstuk

Onafhankelijk van het probleem met de distributieriem, betreft deze terugroepactie een koelmondstuk met olie-injectie, een technisch onderdeel dat olie in de cilinder vernevelt om deze te koelen. Dit mondstuk kan breken en olie spuiten op de krukas of het uitlaatsysteem, wat rookontwikkeling, een brandgeur en in het ergste geval brand kan veroorzaken. In totaal zijn 68.000 auto's getroffen: 57.000 Citroën C3's, 8.700 Opel Corsa's en 2.500 Peugeot 208's, geproduceerd tussen 2022 en 2024 en uitgerust met de atmosferische 1.2L Puretech-motor met 82 of 83 pk. De reparatie in de werkplaats duurt ongeveer dertig minuten: Stellantis legt uit dat het voldoende is om het oliefilter en de olie te vervangen.

Om te controleren of jouw voertuig betrokken is, kun je online kijken op de terugroepwebsites van deze drie merken door het chassisnummer van je auto in te voeren.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren