De VS belasten Chinese EV's met 100%
Terwijl Europa zijn onderzoek naar mogelijke oneerlijke concurrentie uit China voortzet, een onderzoek dat zou kunnen leiden tot extra belastingen, slaat de VS de zweep. Er is net een reeks maatregelen aangekondigd. Zo zal de belasting op de invoer van lithium-ionbatterijen en batterijcomponenten stijgen van 7,5% naar 25%. De belasting op fotovoltaïsche cellen voor zonnepanelen is verdubbeld naar 50%, terwijl de invoer van zeldzame aardmetalen, die tot nu toe vrijgesteld waren van douanerechten, belast zal worden met 25%. Andere maatregelen zullen volgen, zoals de belasting op halfgeleiders, niet-autobatterijen, magneten die worden gebruikt bij de productie van elektromotoren en medische apparatuur (handschoenen, spuiten, naalden, enz.).
102,5%
Maar de meest spectaculaire aankondiging betreft elektrische auto's geïmporteerd uit China. De invoerrechten hierop zullen stijgen van 25% naar 100%, wat neerkomt op een totaal van 102,5% als andere kleine belastingen worden meegerekend. Met andere woorden, geen enkele Chinese fabrikant zal zijn geluk rechtstreeks op Amerikaanse bodem beproeven. Maar ze zijn niet de enigen die zich zorgen maken, want veel westerse merken, zowel Duitse als Amerikaanse, hebben Chinese fabrieken gekozen voor de productie van hun elektrische modellen, die over de hele wereld worden gedistribueerd. Durft Europa zo ver te gaan in zijn onderzoek, dat al heeft vastgesteld dat China zijn industrie meer dan royaal subsidieert? Wordt vervolgd...