De “kleine Chinese” van Stellantis ligt nu al stil

6d geleden Laurent Zilli

Nog geen jaar na de opstart is de productie van de kleine Leapmotor T03 in Polen al stopgezet. Er is geen officiële reden opgegeven, maar dit zou het gevolg kunnen zijn van druk uit Peking.

Moet Leapmotor nog voorgesteld worden? Het kleine Chinese merk waarvan Stellantis 21 % van de aandelen bezit. De twee bedrijven richtten vervolgens een Europese joint venture op, waarvan Stellantis eveneens 51 % in handen heeft, en die Stellantis het exclusieve recht geeft om Leapmotor-modellen in Europa te produceren en te verdelen. Het plan was waterdicht voor Stellantis, dat zo over kant-en-klare elektrische modellen beschikte om toe te voegen aan zijn Europese CO₂-balans. Nog beter: de productie van de stadsauto T03 in Europa, meer bepaald in Tychy, zou het gat opvullen dat ontstond na het stopzetten van de productie van de klassieke Fiat 500. Sinds juni 2024 werd de auto dus geassembleerd in Polen, wat bovendien betekende dat hij ontsnapte aan de Europese heffing op Chinese elektrische voertuigen. Maar net daar knelt het schoentje...

Bevriezing van investeringen

Enkele dagen geleden werd in een beknopt persbericht gemeld dat de productie van de Leapmotor T03 in Polen in maart jongstleden werd stopgezet, dat er gezocht wordt naar alternatieve productielocaties, en dat dit geenszins het engagement van Stellantis in Leapmotor in vraag stelt. Maar er werd geen enkele uitleg gegeven voor die onderbreking. Analisten maken de verbinding, vooral met berichten die stellen dat de Chinese overheid haar bedrijven zou hebben opgedragen om alle investeringen stop te zetten in landen die voor de zogenaamde “Chinese heffingen” hebben gestemd. Polen stemde voor, en dat zou dus wel eens de verklaring kunnen zijn. Spanje stemde daarentegen tegen, en het is bekend dat de Leapmotor B10 meer dan waarschijnlijk zal worden geassembleerd in de Stellantis-fabriek in Zaragoza. Dat versterkt het vermoeden dat er orders kwamen uit Peking. Hoe dan ook: de Leapmotor T03 blijft op papier leverbaar, maar zal voortaan uit China worden ingevoerd.

 

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren