De langste onderzeese tunnel ter wereld komt in Europa
Wanneer de zomerse temperaturen zelfs in het centrum van Europa ondraaglijk worden, zullen we blij zijn dat we ons meer naar het noorden kunnen verfrissen. Deze trek zal "binnenkort" worden vergemakkelijkt door de aanleg van een nieuwe verbinding tussen het noorden van Duitsland en het zuiden van Denemarken onder de Fehmarn Belt. Wanneer hij in 2029 in gebruik wordt genomen (als alles goed gaat), zal deze tunnel een ononderbroken route openen van het zuiden van Italië tot het noorden van Scandinavië. En vooral, hij zal de reistijd tussen de dichtstbijzijnde punten van beide landen verkorten van 45 minuten met de veerboot (exclusief wachttijd en inscheping) tot 7 minuten met de trein of... 10 minuten met de auto.
Neergelegd, niet geboord
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Kanaaltunnel, zal de Fehmarn Belt-tunnel een gemengd gebruik hebben, met een tweebaansweg en een spoorverbinding, alles verdeeld over vier galerijen. En het andere verschil met deze tunnel is dat hij niet zal worden geboord. Hij zal bestaan uit 89 betonnen elementen waarvan de meeste 217 meter lang, 42 meter breed en 73.000 ton zwaar zijn. Deze modules worden op het land gebouwd en vervolgens naar zee vervoerd, waar ze met millimeterprecisie op de zeebodem worden geplaatst en geassembleerd. Een indrukwekkende technische prestatie, maar ook mooie potentiële scenario’s voor toekomstige rampenfilms...
Video: https://vimeo.com/913275094