De moderne R17 wordt de ster van het autosalon van Parijs
De jaren 70 zijn weer teurg! Toen stonden er twee sportcoupés in de catalogus van Renault: de R15 en de R17. Een tweeling, want er waren maar een paar verschillen tussen beide modellen. Die verschillen komen terug in deze herinterpretatie, die bevestigt dat we te maken hebben met een R17. Allereerst zijn er de vier koplampen, die rechthoekig zijn in plaats van rond, zoals op de auto uit 1971, maar natuurlijk met een lichtgele tint. De R15 had maar twee koplampen. Hij had ook een grote achterzijruit die doorliep tot aan de C-stijl, terwijl de R17 twee kleine ruiten had, waarvan er één verborgen werd door een plastic rooster. Precies zoals deze versie uit 2024. Wie de modellen kent, herkent gemakkelijk de gelijkenis met de achterkant, het algemene profiel en zelfs de verwijzingen naar het interieur, met de vier afzonderlijke wijzerplaten op een eenvoudig dashboard, het kleine centrale scherm dat zo geplaatst is als de autoradio in die tijd, en zelfs de zetels zijn helemaal zoals vroeger.
Eenmalig
Technisch gezien maakt de auto gebruik van een 270 pk sterke elektromotor aan de achterkant en rust hij op een volledig carbon structuur die slechts 1.400 kilo weegt. Helaas werd deze prachtige neo-retro-oefening geproduceerd in samenwerking met de Fransman Ora Ito, die meer een ontwerper is zoals Philippe Stark dan Pininfarina. Auto's zijn dus zijn métier niet. Maar toch, wat een schot in de roos! Helaas heeft Renault heel duidelijk gemaakt dat dit stuk uniek blijft en niet bestemd is voor productie. Echt? In ieder geval zal hij op de Renault-stand op het autosalon van Parijs staan in oktober. We zullen zien of de reactie van het publiek Renault op andere gedachten brengt, zoals we dat ook zagen bij een andere coupé typisch voor de jaren 70. Komt er straks een tweekamp tussen deze R17 en de Hyundai N74?