De volgende Rimac zal niet elektrisch zijn
Mate Rimac is de Kroatische visionair, nog geen veertig, die het leven schonk aan de Rimac Nevera, een superlatieve elektrische hypercar (zo'n 2.000 pk, meer dan €2,5 miljoen). Met andere woorden, hij heeft de wereld van de zeer geavanceerde auto's zodanig door elkaar geschud dat het lot van zijn merk verbonden is met dat van Bugatti. En net toen gevreesd werd dat de Elzasser fabrikant de verbranding zou opgeven ten gunste van elektrische aandrijving, kregen we onlangs een glimp te zien van de gloednieuwe V16-motor die de volgende Bugatti zal aandrijven. "Ik heb moeten vechten om deze oplossing er door te krijgen, want het topmanagement wilde een elektrische Bugatti", zegt Mate Rimac.
"Deze klanten willen iets speciaals".
Rimacs elektrische dogmatisme zit niet in zijn ziel gegrift. "Ik heb altijd gezegd dat ik een technologiebedrijf run, geen elektrisch merk," zegt hij. Hij legt verder uit dat de reden dat zijn Rimac Nevera elektrisch is, is dat dit de meest interessante technologie was ten tijde van de lancering van het ontwerp, bijna tien jaar geleden. Maar sindsdien "hebben politici en grote merken allemaal aangedrongen op elektrische auto's, waardoor de technologie heel gewoon is geworden. Er heerst zelfs een gevoel van afwijzing. Op zijn zachtst gezegd. Bovendien hebben de rijken de neiging om elke miljoenen kostende hypercar te kopen, maar Rimac heeft nog niet al zijn 150 Nevera’s verkocht.
Waar het op neerkomt? Rimac is niet van plan om elektrische aandrijving af te schaffen, maar zal het reserveren voor minder exclusieve producten die we in de toekomst zullen ontdekken. En voor zijn volgende hypercar zegt Rimac dat het alles overweegt: waterstof, lpg en zelfs (zet je schrap) diesel.