Deze Bugatti schreef geschiedenis
Terwijl de Monterey Car Week op zondag 18 augustus ten einde liep, vond 300 kilometer verderop een van 's werelds meest prestigieuze concours d'élégance plaats, Pebble Beach. En de editie van 2024 zal in onze herinnering gegrift blijven vanwege het feit dat, voor de allereerste keer, de hoogste 'Best Of Show'-onderscheiding naar een auto ging die niet was gerestaureerd, maar in originele staat. Een prachtig eerbetoon aan een auto die de littekens draagt van zijn leven en zijn successen.
Illustere bestuurders
Deze auto, gebouwd in 1934, begon zijn carrière als racemachine en behaalde talloze overwinningen in handen van legendarische piloten zoals René Dreyfus en Jean-Pierre Wimille. Toen Ettore Bugatti in 1935 besloot om te stoppen met racen, was de Type 56 al een uniek lot beschoren, want het was de enige raceauto die werd omgebouwd tot een 'civiele' sportauto. Dat weerhield voormalige fabriekspiloten er niet van om ermee te blijven racen. In 1937 werd de auto gekocht door een heel speciale eigenaar: Koning Leopold III van België. Voor de gelegenheid werd hij zwart gespoten, maar het originele Bugatti-blauw is op sommige plaatsen nog zichtbaar. De Type 56 Sport bleef tot 1967 in de koninklijke collectie en ging daarna in de loop der jaren van hand tot hand. Maar elke opeenvolgende eigenaar wilde de auto graag in zijn originele staat houden en nam er genoegen mee om hem in perfecte mechanische staat te bewaren.
Het is waarschijnlijk deze unieke originaliteit die de jury van Pebble Beach wilde belonen. De kleine deukjes, het afbladderende lakwerk, het door de tijd 'gerijpte' leer en hout... Het was een eerste prijs meer dan waard.