Deze Chinese fabrikant verlaat de... Chinese markt
Zeggen dat de Chinese automarkt een commerciële wurgmarkt is, is nog een understatement. Talloze merken zijn er op de markt die meedogenloos met elkaar concurreren en de prijsverlagingen zijn soms dodelijk voor de zwakste merken. Daarom heeft Aiways besloten om dit spel niet langer te spelen en zijn krachten te concentreren op de Europese verkoop, vanuit het hoofdkantoor dat enkele jaren geleden in Duitsland is gevestigd. De stap is begrijpelijk, maar er is één probleem...
Faillissement en subsidies
Zoals we al zeiden, verkocht Aiways al auto's in Europa totdat het merk, op de rand van faillissement, de productie stopzette en stopte met het betalen van salarissen. Dat was medio 2023. Vandaag staan de assemblagelijnen op het punt om opnieuw te worden opgestart, dankzij substantiële financiële steun... van de lokale overheid. Kortom: een fabrikant van elektrische auto's, gesubsidieerd door de staat, is van plan om opnieuw van start te gaan in Europa, waar de verkoop van EV's vertraagt en waar er sprake is van het belasten van gesubsidieerde Chinese auto's. Is er een commercieel strateeg in de zaal?