Dit is hoe Tata Motors naar de auto van de toekomst kijkt
De naam Avinya is afgeleid van het Sanskriet en betekent "innovatie". Met dit model wil TPEM een maximum aan welzijn en gemoedsrust tijdens het vervoer bieden door middel van een uiterst hoogwaardige, maar eenvoudige en rustgevende 'klantervaring'. Het concept combineert de essentie van een premiumsedan met de luxe en veelzijdigheid van een SUV en de ruimte en functionaliteit van een MPV. Maar dat is nog niet alles: de Avinya richt zich op "een ontwerp waarin de mens centraal staat en belooft een zintuiglijke reis op zich". Om dit te bereiken, zullen de passagiers kunnen genieten van een koepel boven hen die het algemene gevoel van ruimte en natuurlijk licht versterkt, spraakgestuurde systemen, duurzame materialen die de ethos van het product overbrengen en ten slotte een aromaverspreider, voor wie nostalgisch terugdenkt aan de Citroën C4 van begin deze eeuw.
Verrassender is dat deze concept beweert vooruit te lopen op een toekomstige trend door te stellen dat minder schermtijd de weg vooruit is. Dus de Avinya gaat schermvrij om afleiding in de auto te vermijden en een stressvrije omgeving voor de geest en de ziel te creëren. Het tellen van rode auto's met even nummerplaten en blauwe auto's met oneven nummerplaten zou de norm kunnen worden tijdens lange gezinsreizen.
Meer concreet zal de Avinya op een volledig nieuw platform staan dat ook onder een reeks andere modellen terechtkomt. TPEM is van plan om tegen 2026 10 nieuwe auto's op de markt te brengen. De Avinya zal tegen 2025 op de markt komen. Het bereik zal naar verwachting ten minste 500 kilometer bedragen.