Dit is waarom de productie van Daihatsu volledig stil ligt
Het merk Daihatsu, dat tien jaar lang van de Europese markt is gehaald, bevindt zich in het middelpunt van een enorm schandaal dat zelfs het moederbedrijf Toyota aan het wankelen heeft gebracht. Sinds 1989 heeft de fabrikant naar verluidt veiligheidstests op auto's die de fabrieken verlaten verknoeid en vervalst. Dit geldt natuurlijk voor de crashtestresultaten van het eigen merk, maar ook voor modellen die voor Mazda en Subaru zijn geproduceerd.
Volledige stillegging
Vorige week al, nadat het verhaal bekend raakte, schortte het merk alle leveringen op en verbood het zijn 30.000 dealers over de hele wereld om nog bestellingen aan te nemen. Vandaag is de productie in de vier fabrieken in Japan tot nader order stilgelegd. Volgens verschillende Japanse media zou deze maatregel kunnen worden verlengd tot januari. De kosten voor Daihatsu, en dus indirect voor Toyota, kunnen kolossaal kunnen zijn.
Vertrouwen verloren?
Dan is er nog de vraag wat er nu gaat gebeuren. Afgezien van de mogelijk ernstige strafrechtelijke en financiële gevolgen: welke houding moet de fabrikant nu aannemen? Het terugroepen van alle betrokken voertuigen - we hebben het over 64 modellen - sinds 1989 zou op een operatie van ongekende omvang uitdraaien. En het vergoeden van gewonde klanten die juridische stappen ondernemen lijkt nog onwaarschijnlijker.
Wat de toekomst betreft, zou Daihatsu gedwongen kunnen worden om het ontwerp van zijn huidige auto's grondig aan te passen voordat ze opnieuw op de markt worden gebracht, wat opnieuw hoge kosten met zich meebrengt. En bovenal, hoe zullen de klanten reageren, vooral in een land waar vertrouwen en betrouwbaarheid diep in de samenleving geworteld zitten?