Dit verbruikt een elektrische auto als hij... stilstaat
De website Mijnenergie.be publiceerde een studie van Re.alto, een start-up van energieleverancier Elia. Deze start-up, met als missie de uitwisseling van energiedata, profiteert van de medewerking van talrijke autoconstructeurs en wagenparkbeheerders. Het was de vaststelling van deze laatsten over de kloof tussen het geschatte en het reële verbruik van elektrische voertuigen die Re.alto ertoe aanzette een nader onderzoek in te stellen. Het blijkt dat deze discrepantie grotendeels te wijten is aan het verbruik van het voertuig wanneer het stilstaat.
3 kWh per dag
Wat blijkt? Op jaarbasis vertegenwoordigen de inactieve periodes van een elektrische auto (beter gezegd, wanneer deze op een parkeerplaats staat te slapen) nog steeds een verbruik van maximaal 1.000 kWh. Tegen de gemiddelde elektriciteitsprijzen van vandaag vertegenwoordigt dit een jaarlijkse kostprijs van 500 euro. En wat verklaart dit verbruik? Het is hetzelfde principe als bijvoorbeeld een televisie die op stand-by staat. Een auto is nooit helemaal "uitgeschakeld", want hij moet gegevens blijven doorgeven, zowel aan de fabrikant (voor updates bijvoorbeeld), als aan de smartphonetoepassing van de gebruiker (laadniveau, kilometerstand, voorprogrammering van de airconditioning, enz.) Technisch is het mogelijk om de auto volledig in een 'uit'-modus te zetten, maar opnieuw verbinding maken met het netwerk zou telkens de auto wordt gestart enkele minuten duren. Kortom, de startup suggereert dat fabrikanten een minder energie-intensief systeem voor gegevensoverdracht zoeken.