Dodge wil de lancering van zijn benzinegestookte Charger vervroegen
De Dodge Charger Daytona zou oorspronkelijk alleen als elektrische auto verschijnen, met 460 tot 680 pk, en een nieuw hoofdstuk openen in de geschiedenis van de Amerikaanse muscle car. Het model moest een land dat verslaafd is aan olie overtuigen over te stappen op elektrische energie. Maar als onderdeel van Stellantis wist Dodge al dat zijn ‘100% elektrische’ platforms eigenlijk multi-energetisch zijn, waaronder het STLA Large-platform waarop de Charger is gebaseerd. Daarom werd al snel bevestigd dat er ook een benzineversie komt, niet met een V8, maar met een twin-turbo zescilinder-in-lijn die aanvankelijk 560 pk levert. De elektrische versie staat gepland voor eind 2024, terwijl de benzinevariant eind 2025 zou volgen. Gezien de huidige situatie lijkt dat tijdschema echter te zijn aangepast.
Zomer 2025
Geruchten vertellen dat Dodge zijn ingenieurs heeft aangespoord om de ontwikkeling te versnellen, zodat de Charger met zescilinder al tegen de zomer gelanceerd kan worden, en niet te veel terrein verliest aan een weinig populaire EV. Maar wat heeft dit met Europa te maken? Het Dodge-platform wordt ook ingezet voor de volgende Alfa Stelvio en Giulia, die ‘100% elektrisch’ zouden worden. Daarnaast wordt het STLA Large-platform gebruikt voor de nieuwe Maserati Quattroporte en Levante, en mogelijk zelfs een toekomstige Lancia-limousine. Kortom, Stellantis brengt tot 2035 nog een reeks interessante auto’s met verbrandingsmotoren op de markt.