Een "autoliefhebber" aan het roer van Nissan

3w geleden Laurent Zilli

Nog steeds in woelig vaarwater heeft de Japanse constructeur een nieuwe CEO aangesteld. Dit keer is het een echte "car guy" die Nissan opnieuw aantrekkelijk moet maken voor klanten... en voor een industriële partner.

Nissan verkeert nog steeds in grote moeilijkheden, en het mislukte huwelijk met Honda heeft de situatie niet verbeterd. Gezien deze mislukking heeft Makoto Uchida, de CEO sinds 2019, enkele dagen geleden zijn ontslag ingediend. Zijn opvolger is Ivan Espinosa, een 46-jarige Mexicaan die sinds 2002 bij Nissan werkt. Zijn verschil? In tegenstelling tot zijn voorganger, die eerder een financieel profiel had, is Espinosa een productexpert, algemeen erkend als een echte gepassioneerde autofanaat. De transformatie die Toyota de afgelopen 15 jaar heeft ondergaan, toont aan dat een liefhebber aan het roer zetten wonderen kan verrichten. Het verschil is echter dat Espinosa een stuurloos schip overneemt. Zijn taak wordt des te moeilijker. Maar volgens onze collega’s van Carbuzz is nu al bekend waaraan hij zich de eerste weken van zijn mandaat zal wijden.

Versnellen op alle niveaus

Als er één sleutelwoord is dat de filosofie van de Mexicaan beschrijft, is het "versnellen". Zo zal tegen eind april het aantal topkaders met 20 % worden verminderd, met als doel het besluitvormingsproces binnen het merk te versnellen, dat bekendstaat om zijn "administratieve traagheid". Een ander probleem, direct gerelateerd aan het eerste: Nissan heeft nog steeds meer dan 50 maanden nodig om een nieuw model te ontwikkelen, wat totaal niet meer competitief is in de huidige automobielwereld. Doelstelling: 30 maanden. Vervolgens moeten de producten eenvoudiger worden, met veel meer gemeenschappelijke onderdelen. Doelstelling: -70 % aan unieke onderdelen!Er staan nog andere beslissingen op de agenda en natuurlijk blijft het dringend om een partner voor het merk te vinden, of dat nu Honda, Foxconn of een andere speler is.
Pas daarna zal de focus op de producten zelf liggen. Iedereen is het erover eens dat Espinosa de man is die Nissan weer kan laten uitblinken in de kwaliteiten die het merk succesvol maakten, vooral op zijn belangrijkste markt: de Verenigde Staten. Hij heeft bovendien al aangekondigd dat hij een betaalbare kleine sportwagen wil aanbieden. We kijken ernaar uit.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren