Einde van de verbrandingsmotor in 2035: de EU zou een uitzondering kunnen maken

De aankondiging van de Europese Unie om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden, die in 2023 werd goedgekeurd, zorgde destijds voor heel wat opschudding. Sindsdien hebben talrijke autofabrikanten en overheidsvertegenwoordigers gepleit voor een herziening, uitstel of versoepeling van de regels. De Duitse regering, gesteund door Porsche en Volkswagen, pleit er bijvoorbeeld voor om synthetische brandstoffen, geproduceerd uit niet-fossiele koolwaterstoffen (zoals aardgas, ethanol, enz.), na 2035 toe te laten.
Plug-in hybrides en elektrische auto's met range extender in het vizier
Het lijkt erop dat andere vormen van thermische aandrijving eveneens in aanmerking zouden kunnen komen voor een uitzondering. Volgens het Duitse magazine Der Spiegel zou de Europese Commissie momenteel besprekingen voeren over de mogelijkheid om de verkoop van plug-in hybrides na 2035 toe te laten. In tegenstelling tot mild-hybrides en full-hybrides kunnen plug-in hybrides namelijk tientallen kilometers volledig elektrisch rijden (tussen 80 km en 130 km, afhankelijk van het model), waardoor ze in wezen dichter bij elektrische auto’s komen.
Ook elektrische auto’s met een verbrandingsmotor als range extender zouden mogelijk in aanmerking komen voor deze uitzondering, aldus Der Spiegel, al is hierover nog niets bevestigd.