Einde van de verbrandingsmotor in 2035: de EU zou een uitzondering kunnen maken

1mnd geleden Quentin Pannaud

Zullen we na 2035 nog steeds een nieuwe auto met verbrandingsmotor kunnen kopen, ondanks het EU-besluit? Er zouden in Brussel gesprekken aan de gang zijn om bepaalde motorisaties na deze datum toch toe te laten.

De aankondiging van de Europese Unie om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden, die in 2023 werd goedgekeurd, zorgde destijds voor heel wat opschudding. Sindsdien hebben talrijke autofabrikanten en overheidsvertegenwoordigers gepleit voor een herziening, uitstel of versoepeling van de regels. De Duitse regering, gesteund door Porsche en Volkswagen, pleit er bijvoorbeeld voor om synthetische brandstoffen, geproduceerd uit niet-fossiele koolwaterstoffen (zoals aardgas, ethanol, enz.), na 2035 toe te laten.  

Plug-in hybrides en elektrische auto's met range extender in het vizier  

Het lijkt erop dat andere vormen van thermische aandrijving eveneens in aanmerking zouden kunnen komen voor een uitzondering. Volgens het Duitse magazine Der Spiegel zou de Europese Commissie momenteel besprekingen voeren over de mogelijkheid om de verkoop van plug-in hybrides na 2035 toe te laten. In tegenstelling tot mild-hybrides en full-hybrides kunnen plug-in hybrides namelijk tientallen kilometers volledig elektrisch rijden (tussen 80 km en 130 km, afhankelijk van het model), waardoor ze in wezen dichter bij elektrische auto’s komen.  

Ook elektrische auto’s met een verbrandingsmotor als range extender zouden mogelijk in aanmerking komen voor deze uitzondering, aldus Der Spiegel, al is hierover nog niets bevestigd. 

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren