EuroNCAP: 5 sterren voor Kia, Mercedes, Volvo en Volkswagen
De zesde generatie Opel/Vauxhall Astra en de derde generatie Peugeot 308 zijn beide gebaseerd op hetzelfde onderstel, namelijk het Stellantis EMP2-platform. Het zal geen verbazing wekken dat zij op de vier evaluatiegebieden (bescherming van volwassenen, bescherming van kinderen, bescherming van kwetsbare weggebruikers en rijhulpmiddelen) erg vergelijkbare resultaten neerzetten.
Voor de bescherming van volwassenen bleek uit de tests dat de gemiddelde bestuurder maar marginaal beschermd was tegen verwondingen aan de borstkas, en geen van beide auto's was uitgerust met een centrale airbag voor bescherming tegen zijdelingse botsingen, een maatregel die steeds vaker terugkeert in moderne auto's. Beide auto's bieden veel botspreventietechnologieën, maar bevatten niet een aantal van de nieuwste ontwikkelingen die op de markt zijn gebracht. De score van 4 sterren geldt ook voor de plug-inhybride varianten.
Alle vijfsterrenauto's in deze testserie toonden een uitstekende botsveiligheid, met scores van 90% of meer, vergeleken met 76% en 80% voor de Stellantis-auto's. Dit weerlegt het idee dat het verschil tussen 5 en 4 sterren altijd te wijten is aan rijhulpmiddelen, hoewel dit vaak het geval is. De auto's zetten ook goede resultaten neer op het gebied van kinderbescherming.
De grootste verschillen tussen de EV6, C-Klasse, C40 Recharge en Multivan waren te vinden in de bescherming van zwakkere weggebruikers, waar de C-Klasse, uitgerust met een actieve motorkap, aanzienlijk beter presteerde dan de EV6.