Europa aan fabrikanten: “We hebben jullie begrepen!”
“De auto-industrie is een van Europa’s meest trotse prestaties en vertegenwoordigt miljoenen banen. Samen moeten we ervoor zorgen dat de toekomst van deze industrie in Europa blijft,” benadrukte ze. Von der Leyen kondigde “strategische gesprekken” aan met fabrikanten, waarbij alle betrokken partijen rond de tafel zullen zitten om naar elkaar te luisteren en gezamenlijke oplossingen te vinden voor de ingrijpende transitie die de sector doormaakt.
Hoewel haar toespraak een vleugje begrip en samenwerking liet doorschemeren, maakte von der Leyen ook duidelijk dat de bestaande tijdschema’s onaangetast blijven: het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 en koolstofneutraliteit voor Europa in 2050. Het wordt interessant om te zien hoe deze twee standpunten — steun voor de industrie en vasthouden aan strenge doelen — verenigd kunnen worden.
Hetzelfde aan de overkant van het Kanaal
Toeval of niet, de Britse regering luidt dezelfde klok. Tijdens een diner met prominente figuren uit de Britse auto-industrie verklaarde Jonathan Reynolds, minister van Handel en Industrie, dat hij fabrikanten wil raadplegen over hun verplichtingen rond elektrische voertuigen. Momenteel geldt een quotum van 22% EV’s van het totale jaarlijkse volume (10% voor commerciële voertuigen), een norm die in 2024 slechts één maand werd gehaald, met forse boetes als gevolg. In 2025 stijgt dit quotum naar 28% en in 2030 naar 80%, doelstellingen die als onrealistisch worden gezien. Britse consumenten, net als elders, staan namelijk niet te trappelen om over te stappen op elektrische auto’s.
Reynolds geeft aan dat hij openstaat voor overleg, maar benadrukt net als zijn Europese collega’s dat de deadline om in 2035 afscheid te nemen van verbrandingsmotoren blijft staan. Opmerkelijk genoeg werd deze deadline in Groot-Brittannië pas kort geleden opgeschoven van 2030 naar 2035. De uitdaging blijft om ambitieuze doelstellingen en marktrealiteit met elkaar te verenigen.