Europa stemt voor de “Chinese belasting”
De bekende Chinese belasting, die extra douanerechten heft op geïmporteerde elektrische auto's uit China, is nu definitief goedgekeurd. Deze maatregel volgt op een EU-onderzoek naar de omvang van de subsidies en voordelen die China aan zijn autofabrikanten biedt, wat leidt tot oneerlijke concurrentie. De belasting is niet voor alle Chinese merken gelijk, maar varieert afhankelijk van de omvang van de subsidies of de mate van medewerking aan het EU-onderzoek. De heffing kan oplopen tot 35%, bovenop de standaard 10% die geldt voor alle import van buiten de EU of haar handelspartners.
Duitsland zet nein
De belasting werd aangenomen met 10 stemmen voor, waaronder Frankrijk en Italië, vijf stemmen tegen, met Duitsland onder druk van zijn auto-industrie, en twaalf onthoudingen, waaronder België. België lijkt voorzichtig te zijn, mogelijk om de banden met China niet te schaden vanwege de aanwezigheid van een Volvofabriek en de hoop dat een Audifabriek wordt overgenomen door een andere fabrikant. De definitieve versie van deze wet moet uiterlijk op 30 oktober worden ingediend. Interessant is dat als deze belasting voor de komende vijf jaar wordt ingevoerd, er ruimte blijft voor verdere gesprekken tussen Chinese fabrikanten en Europa om de tarieven te verlagen.