Ferrari Testarossa Restomod: respectvol moderniseren
Officine Fioravanti, een Zwitserse specialist in de restauratie van klassieke auto's, is begonnen aan een project dat sommigen als heiligschennis zouden beschouwen. Het uitgangspunt is een van de populairste Testarossa's: de "Monospecchio" (met enkel een linkerzijspiegel), de allereerste versie die van 1984 tot 1986 werd geproduceerd.
De buitenkant veranderde niet. Je moet al een kenner zijn om op te merken dat de velgen van maat zijn veranderd, zodat de auto kan worden uitgerust met moderne banden, want de beroemde Michelin TRX, die is even onvindbaar als onbetaalbaar. Deze Testarossa ligt ook wat dichter bij de grond, dankzij de verstelbare Öhlins-dempers.
Sneller
Fioravanti heeft inderdaad het chassis precies goed afgesteld (met verstelbare anti-rolstangen, nieuwe en betere Brembo-remmen), om het aanvankelijke weggedrag van de Testarossa te upgraden van een supercar tot een comfortabeler GT. Dat gezegd zijnde, de motor werd niet vergeten. De 4,9 liter-twaalfcilinder is uiteraard gebleven, maar dankzij nieuwe zuigers, krukassen, injectoren en elektronica bedraagt het vermogen nu meer dan 500 pk. Nog beter: het maximumtoerental is verhoogd van 6.700 naar... 9.000 tpm! Wat zal deze twaalfcilinder zingen... Voeg daarbij dat de wijzigingen van Fioravanti de Testarossa zo'n 120 kilo lichter hebben gemaakt, en wat je krijgt is een topsnelheid van meer dan 320 km/u, vergeleken met de oorspronkelijke 290 km/u.
Vintage bluetoothtelefoon
Aan de binnenkant heeft Fioravanti duidelijk alles opnieuw gedaan. De kwaliteit van de afwerking, een zwak punt van de originele Testarossa, is aanzienlijk verbeterd, dankzij de vervanging van sommige kunststoffen door aluminium. En zoals dat hoort bij een icoon uit de jaren 80: er is een autotelefoon! Vintage zoals je wilt, maar wél met bluetooth en helemaal functioneel.