Ferrari verkoopt nog steeds evenveel auto’s, maar haalt er meer winst uit

Ferrari brak in 2024 opnieuw een verkooprecord met 13.752 verkochte auto’s wereldwijd. In absolute cijfers betekent dit slechts 89 eenheden meer dan in 2023 (+1%), maar de Italiaanse autobouwer heeft ingezet op een strategie waarbij de waarde per auto belangrijker is dan het verkochte volume. Dankzij opties en het personalisatieprogramma kon Ferrari de prijs per verkocht voertuig verhogen.
En de cijfers spreken voor zich: de Italiaanse constructeur boekte een nettowinst van 1,53 miljard euro in 2024, een stijging van 21% ten opzichte van 2023. Ondertussen kende Maserati een zware terugval (slechts 15.000 verkochte auto’s, -39%), terwijl Lamborghini voor het eerst de kaap van 10.000 eenheden overschreed (10.687, +6%).
Ferrari en de hybridisatie-strategie
Ferrari’s succes is grotendeels te danken aan zijn hybride strategie. Net als Lamborghini, maar in tegenstelling tot Maserati – dat volledig op elektrisch inzet –, heeft Ferrari gekozen voor hybride technologie. De SF90 Stradale, 296 GTB en F80 zijn allemaal plug-in hybrides, en volgend jaar zal ook de Purosangue-SUV waarschijnlijk van een hybride aandrijving worden voorzien.