Ford Escort Mk1 RS van Boreham: hoe puurder, hoe beter!

2d geleden Laurent Zilli

De Ford Escort Mk1, ooit een rallylegende in de jaren 70, is nu een gewilde ster in de restomod-scene – net als Mustangs en Porsche 911’s. En restomod betekent dik betalen.

De Escort is niet zomaar een legende, het is een cultauto in het Verenigd Koninkrijk. Logisch dus dat dit project daar is ontstaan. Dit gaat verder dan een klassieke restomod – sommigen noemen het ‘continue-mod’. Net als Jaguar en Bentley met hun Continuation Cars gebruikt Boreham Motorworks officiële, door Ford goedgekeurde chassisnummers. Maar in plaats van de auto’s exact na te bouwen, worden ze voorzien van slimme verbeteringen.

Nulassistentie

Een logische upgrade is de toevoeging van nieuwe ledkoplampen, netjes geïntegreerd in een volledig stalen, gloednieuwe carrosserie met klassieke looks. Onder de kap ligt een ouderwetse 1.854 cc grote viercilindermotor, die via een handgeschakelde vierbak 182 pk naar de achterwielen stuurt. Dat lijkt misschien niet veel, maar met een gewicht van slechts 800 kilo is het meer dan genoeg. Hier draait het niet om prestaties, maar om pure rijbeleving: geen tractiecontrole, geen ABS, geen stuurbekrachtiging en geen servoremmen. Boreham belooft “een rauwe ervaring met perfect controleerbaar overstuur”.

Wil je meer vermogen? Dan kun je kiezen voor een 2,1-litermotor met vijfbak, goed voor maar liefst 300 pk. En de prijs van dit nostalgische meesterwerk? Een pittige 357.000 euro. Maar daar krijg je wel wat voor: vier schijfremmen, een rolbeugel, een radio met CarPlay én twee jaar garantie. Dat verzacht de pijn een beetje.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in