Ford verliest 130.000 dollar per verkochte elektrische auto
In 2022 kondigde Ford een strategische reorganisatie aan van zijn activiteiten in drie afzonderlijke divisies: Ford Blue voor verbrandings- en hybride auto's, Ford Model e voor elektrische voertuigen en Ford Pro voor bedrijfsvoertuigen. Deze aanpak was bedoeld om de besluitvorming en de ontwikkeling van projecten in elk van deze gebieden te vergemakkelijken, met toegewezen middelen, teams en technologieën. Als we kijken naar de kwartaalresultaten van de Amerikaanse fabrikant, is het duidelijk dat sommige er beter voor staan dan andere...
Model e-divisie in het rood
Met een winst van 1,3 miljard dollar in de eerste drie maanden van 2024 zou je kunnen zeggen dat alles goed gaat bij Ford. Het merk feliciteerde zichzelf met de uitstekende resultaten van zijn Blue en Pro-divisies: de eerste genereerde 1.400 dollar winst per verkochte auto, de tweede 7.300 dollar! Maar de angel zit in de elektrische divisie, Model e, die sterk achteruitboert. In totaal daalde de verkoop van elektrische auto's door Ford in deze periode met 20% in volume en zelfs met 84% in waarde, omdat het merk de afgelopen maanden de prijzen van de F-150 Lightning- en Mach-E-modellen drastisch moest verlagen.
Ford hoopt de trend te keren
Voor elk verkocht elektrisch model, verliest Ford ongeveer 130.000 dollar en het bedrijf ziet nauwelijks beterschap voor de toekomst, aangezien het schat dat zijn Ford Model e-divisie tegen het einde van 2024 5 miljard dollar verlies zal hebben geleden (meer dan het verlies van 4,7 miljard dollar in 2023). De groep hoopt de trend te keren met de komst van nieuwe modellen op batterijen, te beginnen met de Explorer, de e Puma en ook een nieuwe SUV-coupé, die de naam Capri nieuw leven zou kunnen inblazen...