Gaat Europa zich bezighouden met "het pick-up probleem"?
Het is niet meer zeldzaam, zelfs ver van landelijke gebieden, om op de weg enorme Amerikaanse pick-ups te zien die door onafhankelijke importeurs zijn binnengebracht. Terwijl de officieel vertegenwoordigde fabrikanten op de Europese markt hun modellen moeten onderwerpen aan steeds strengere regelgeving op het gebied van vervuilende uitstoot en veiligheid (met name voor voetgangers), glippen deze voertuigen door de mazen van het net zonder echte controle. Enkele administratieve procedures zijn voldoende om ze te registreren dankzij hun status als bedrijfsvoertuig.
Sport
Deze bedrijfsvoertuigen hebben echter onder de motorkap motoren die geschikt zouden zijn voor zeer serieuze sportwagens. Sportwagens die zwaar zouden worden belast vanwege hun uitstoot, wat hier niet het geval is. Bovendien accelereren deze monsters als dragsters maar hebben ze niet de remkracht van een sportwagen. Het risico op ongevallen is groter en gezien het frontale oppervlak van een "Made in America" pick-up, kan dit grote schade aanrichten, vooral bij zwakke weggebruikers. Dit zijn de punten die door deze acht organisaties worden aangevoerd. In haar antwoord op de brief zegt de EU deze zorgen te begrijpen, maar geeft ze niet specifiek aan dat ze het probleem zal onderzoeken. Het lijdt echter geen twijfel dat dit uiteindelijk het geval zal zijn, aangezien deze voertuigen toch goed zijn voor meer dan enkele duizenden registraties per jaar in Europa.