Gaat Renault Lada dumpen?
Door Lada in 2014 te kopen, vervulde de Renault-Nissan-alliantie een dubbele taak: ze veroverde een comfortabel marktaandeel van meer dan 30% op de Russische markt, en het lijfde een potentiële concurrent voor haar eigen lagekostenmerk Dacia in, wat vooral bescherming bood op de oostelijke markten. Maar vandaag heeft de Russische invasie in Oekraïne de situatie volledig op zijn kop gezet. Zozeer zelfs dat de raad van bestuur van Renault (zelf voor 15% in handen van de Franse staat) zich beraadt over manieren om zich te ontdoen van de 68% van de Lada-aandelen die het bedrijf in handen heeft.
Het bezorgt de Franse fabrikant hoofdpijn. De resterende 32% is in handen van Rostec, een onderdeel van de Russische staat dat zich bezighoudt met investeringen en dat wordt geleid door Sergey Chemezov, een goede vriend van Vladimir Poetin. Lada wordt derhalve getroffen door de economische sancties die aan het land zijn opgelegd.
In deze omstandigheden is het moeilijk een koper te vinden voor het merk, zijn industriële uitrusting en zijn 45.000 werknemers. Dit is een harde klap voor Renault, waarvan de activiteiten in Rusland op 2,2 miljard euro worden geschat en 10% van de inkomsten van de groep genereren. AvtoVaz, de moedermaatschappij van Lada, is ook zeer winstgevend: haar winstmarge bedroeg vorig jaar 8,7%, veel hoger dan de 0,6% van de andere auto-activiteiten van de groep.
Volgens Automotive News Europe zou deze week nog een beslissing kunnen volgen.