Geely is op zoek naar een Europese locatie

5d geleden | Laurent Zilli

In navolging van BYD, Cherry en Great Wall, heeft Geely zich toegevoegd aan de lijst van Chinese fabrikanten die overwegen auto's in Europa te produceren om douanetarieven te vermijden.

“Er is nog niets zeker”, zei Li Chuanhai, vice-president van de Geely Auto Group. Het is bekend dat de fabrikant in gesprek is met de nieuwe Poolse regering. Maar Li voegt eraan toe dat er elders in Europa genoeg mogelijkheden zijn. Is dit een manier om te zeggen dat een van de opties zou zijn om een fabriek te kopen die is 'weggevallen' door een Europese fabrikant, zoals Audi's fabriek in Brussel? Wie zal het zeggen?

Om wat te produceren?

De keuze van een productiesite zal vooral afhangen van wat Geely daar wil produceren. De groep bezit immers een aantal merken, die niet allemaal hetzelfde doen. Maak je geen zorgen over Volvo, dat al genoeg eigen Europese en Amerikaanse fabrieken heeft. Smart daarentegen zou baat hebben bij een terugkeer naar Europa, om een 'Chinese taks’ te vermijden en concurrerend te blijven. Hetzelfde geldt voor Lynk&co, waarvan de hybride modellen potentieel hebben en dat van plan is om binnenkort zijn eerste 100% elektrische model te lanceren. En wat te denken van Zeekr, waarvan de komst meer dan een jaar geleden werd aangekondigd, met een luxesedan en een kleine stadscross-over? Kortom, Geely heeft genoeg te doen en het is zeer waarschijnlijk dat de groep snel voet aan de grond zal zetten op het oude continent.

Tags: Insoliet
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in