Het Verenigd Koninkrijk blijft twijfelen over verbrandingsmotoren
Terwijl Europa 2035 had gekozen als de uiterste datum voor het verbod op de verkoop van auto's met verbrandingsmotor, wilde het Verenigd Koninkrijk sneller gaan en kondigde aan dat de volledige overgang naar elektrisch in 2030 zou plaatsvinden. Tussen dit besluit en de Brexit leed de lokale automarkt en productie echter aanzienlijk, waardoor eind 2023 de conservatieve regering van Rishi Sunak besloot de deadline voor het uitfaseren van verbrandingsmotoren uit te stellen tot 2035. Sindsdien zijn er echter parlementsverkiezingen geweest, gewonnen door Labour. Vorige herfst heeft deze partij stilletjes de deadline van 2030 heringevoerd, zij het met een uitzondering tot 2035 voor hybrides.
Consultaties
Een nieuwe koerswijziging: het ministerie van Transport heeft aangekondigd dat het consultaties lanceert met spelers uit de auto-industrie. Ze worden uitgenodigd om hun mening te geven over de haalbaarheid van het project voor 2030 en over de opgelegde verkoopquota van EV's in het land. Elke fabrikant moet namelijk 20% elektrische voertuigen verkopen van het totale volume (10% voor bedrijfswagens), anders riskeren ze boetes. In 2024 bereikte de markt, ondanks enorme kortingen, slechts 18,7%. De minister van Transport benadrukt echter dat het niet de bedoeling is om terug te komen op de deadline van 2030, maar dat het doel is om te bepalen hoe constructeurs beter kunnen worden ondersteund om dit doel te bereiken. Afwachten… Maar het lijkt erop dat de autoriteiten, na jaren van beproeving na het dieselgate-schandaal, eindelijk weer luisteren naar de auto-industrie, aan beide kanten van het Kanaal.