Het snelheidsrecord van Lotus is niet wat het lijkt

5mnd geleden | Laurent Zilli

In de hedendaagse autowereld is de zoektocht naar snelheid niet langer beperkt tot de momenten waarop de auto op topsnelheid rijdt. Tegenwoordig moet een auto ook snel zijn als hij... níét rijdt.

Het merk Lotus, dat zijn reputatie heeft opgebouwd met kleine, ultralichte sportauto's die drie keer krachtigere rivalen konden verslaan, interpreteert zijn dna met een beetje meer vrijheid. Onlangs lanceerde het de Eletre, een luxueuze elektrische SUV van 2.700 kilo. En dat is nog maar het begin, want de sedan Emeya, een directe concurrent van de Porsche Taycan, staat in de startblokken. En hij claimt nu al een record. Acceleratie van 0-100 km/u? Beste remprestaties? Niks daarvan.

310 kilometer in 10 minuten

Probeer de tussentitel niet om te rekenen naar km/u, want dan krijg je een Lotus Emeya die sneller is dan een lijnvliegtuig. Deze cijfers zijn natuurlijk een indicatie van de oplaadsnelheid. Dat blijkt uit een vergelijkende test van een Duits adviesbureau. Aangesloten op een snellaadpunt van 400 kW (lang niet overal beschikbaar), laadde de Lotus op met een gemiddeld vermogen van 331 kW en ging van 10 naar 80% lading in slechts 14 minuten. Dat is een record, ver voor de XPeng G9 die op de tweede plaats staat, met een gemiddelde van 233 kW. Een indrukwekkende prestatie, zelfs al is ze niet van het soort dat je zou verwachten van een Lotus...

Tags: Insoliet Lotus
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in