Hyundai vindt het “variabele wiel” uit
In het tijdperk van elektrische mobiliteit is aerodynamica cruciaal, vooral voor wielen. Denk aan de gesloten velgen in de Formule 1 of de aanpassingen die tuners aan velgen van sportauto's doen om prestaties op het circuit te verbeteren. Hyundai's ingenieurs schatten dat 25% van de luchtweerstand van een auto door de wielen wordt veroorzaakt. Daarom hebben ze een wiel met variabele vorm ontwikkeld.
Open of gesloten
Volledig gesloten wielen zijn aerodynamischer, maar ze voeren de warmte van de remmen niet goed af, wat de remprestaties kan verminderen. Hyundai's wiel lost dit op door wielen die kunnen openen en sluiten, afhankelijk van de situatie. Bij het remmen reageert een elastisch materiaal op de warmte en opent de wielflappen. Desgewenst kan een kleine elektromotor, die ook de warmte benut, helpen. Als de remmen afkoelen, sluiten de flappen weer om de aerodynamica te optimaliseren. Deze uitvinding van Hyundai is simpel, kostenefficiënt en vereist geen energie van de auto zelf. Of het in productie komt, is nog onbekend, maar de vindingrijkheid van de ingenieurs blijft niet minder indrukwekkend.