Hyundais antwoord op Ferrari en Lamborghini

2d geleden | Laurent Zilli

De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft grote ambities en wil met deze machine de strijd aangaan met twee prestigieuze Italiaanse merken. Eén belangrijk detail: hij zal niet op de openbare weg rijden.

Dit is een Genesis. Het merk, dat in Europa nog weinig bekend is maar in de Verenigde Staten al een stevige reputatie heeft opgebouwd, is voor Hyundai wat Lexus is voor Toyota: de luxetak. Het getoonde model is de Genesis X Gran Racer Vision GT Concept, een fictieve raceauto ontworpen voor een videogame, maar er bestaat ook een meer ingetogen 'real-life'-versie. Volgens sommige bronnen zou het ontwerp van de Gran Racer als inspiratie kunnen dienen voor een toekomstige enduranceracer, die Hyundai mogelijk al in het seizoen van 2026 zou lanceren.

LMDh

Het plan is om met het merk Genesis deel te nemen aan LMDh, de hybride hypercarcategorie waar ook merken als Cadillac, Lamborghini en BMW actief zijn. LMDh (Le Mans Daytona h) moet niet worden verward met de LMH-categorie (Le Mans Hypercars), waar Ferrari, Peugeot en Toyota aan deelnemen. Het grote verschil is dat LMH’s volledig door hun respectievelijke merken worden ontworpen en gebouwd, terwijl LMDh-teams moeten kiezen uit één van de gehomologeerde chassis van Oreca, Ligier, Dallara of Multimatic, en dezelfde XTrac-transmissie, elektromotor van Bosch en Williams-accu's delen. Genesis, dat naar verluidt voor het Franse Oreca-chassis heeft gekozen, moet vervolgens een aerodynamisch efficiënte carrosserie ontwerpen en een eigen verbrandingsmotor ontwikkelen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in